– Helt siden jeg var liten har jeg ønsket å lage musikk, sier Natasha Barrett, som vokste opp i Gloucestershire i Vest-England, studerte musikk i Birmingham og tok en doktorgrad i elektroakustisk musikk i London før hun bosatte seg i Norge i 1999. Hun har mottatt en lang rekke priser for musikken sin. For oss er Nordisk råds musikkpris (2006) og Edvard-prisen (2004) de mest kjente, men hun har også mottatt priser fra Tyskland, Frankrike, Italia, Østerrike, Tsjekkia, Spania og Brasil. De to siste årene har hun vært tilknyttet Universitetet i Oslo som forsker ved Institutt for musikkvitenskap, der hun har arbeidet med lydens bevegelse og vår oppfattelse av den i 3D-landskap.
En av mange drømmer
Da Barrett begynte å studere musikk, var det ikke for å bli komponist.
– Det var mer en slags drøm. Hvordan kan man leve av å være komponist? Det var bare en av mange drømmer.
Hun hadde klassisk gitar som hovedinstrument og cello som biinstrument, og da hun gjorde sine første forsøk på å komponere, var det for vanlige, akustiske instrumenter.
– Jeg hadde en ganske god auditiv oppfatning av det jeg skrev i partituret, men jeg syntes det var vanskelig å finne mitt eget uttrykk. Det ble pastisjer og klisjeer. Jeg fant ikke noe originalt.
Da hun ble introdusert for elektroniske lyder i løpet av bachelorstudiet, merket hun at de gav henne en helt annen mulighet til å uttrykke seg. Hun bestemte seg for en mastergrad i elektroakustisk komposisjon og analyseteknikk, og fortsatte med et doktorgradsstudium ved City University i London. Et ungt felt i musikkhistorien, uten at det var et poeng for Barrett.
– Elektroakustisk musikk har vært komponert siden 1950-tallet og dette var på 90-tallet, så jeg vil ikke si det var så nytt. Tradisjoner og sjangre var etablert. Det var noe å bygge på og fortsette fra.
Bygge opp lydmaterialet
Men så pass tidlig i den elektroakustiske musikkens historie var dette, at de som har vært med på det, forteller alle den samme historien om hvor primitivt det var, med tape og klippingen og limingen, fysiske loops og redigering av det langsomme slaget. I dette omstendelige arbeidet oppdaget Barrett gleden ved å utforske og utforme sitt eget lydmateriale. Hun sammenligner med et orkester:
– Komponisten bestemmer orkestreringen, men instrumentene finnes, de er gitt. I elektroakustisk musikk må du finne opp lydene selv og bygge musikken ut ifra det. Det er derfor jeg stadig arbeider med datamaskiner, så jeg kan finne på lyder. Jeg arbeider ofte med bearbeiding av akustiske lydkilder der lyden blir fremkalt av en utøver. Alle klangobjekter kan bli et instrument, og måten lyden blir artikulert og fremført på blir viktig.
Hvorfor er dette interessant?
– Fordi utøvere på akustiske lydkilder tilfører noe til et musikkstykke som kan være veldig vanskelig å finne frem til på annen måte; alt som har sammenheng med utøverens gester, timing, artikulering, dynamikk. Så det gjør faktisk livet enklere, noen ganger, å involvere en utøver i lydproduksjonen.
For å ta noe menneskelig tilbake til det teknologiskapte?
– Ja, kanskje for å bevare noen menneskelige elementer i et lydopptak du vil bruke i dine abstrakte elektroakustiske verk. Det er mye lettere å si: la meg skrive et partitur for utøvere, og så vil de levendegjøre det. I elektroakustisk musikk må vi komponere det menneskelige uttrykket. Det er, i praksis, et stort detaljarbeid, som dessverre er avtagende i mye elektroakustisk musikk i dag. Dette er noe jeg vil løfte frem i undervisningen, for å få komposisjonen til å fungere.
Elektroakustisk musikk som fag
Natasha Barrett er ansatt som 1. amanuensis i elektroakustisk komposisjon på Norges musikkhøgskole. Hun skal bygge opp et fag som vil omfatte alle typer elektroakustisk musikk, også visse aspekter av sound art og installasjonskunst, der komposisjon er det primære element i verket. Hun skal ha kurs i analyse av elektroakustisk musikk, for å trene komponister i hvordan de kan lytte og analysere eksisterende verk, og i musikkhistorie. Men programmering blir ikke en del av studiet, sier Barrett
– Jeg ser ikke programmering som en vesentlig side ved det å komponere elektroakustisk musikk. Du kan bruke programmererkunnskap til å løse et problem, men det er mange måter å løse et problem på.