Sært? Nei, ikke i det hele tatt – for Ellestads doktorgradsprosjekt byr på en fargerik historie om musikere som sto støtt i det norske på amerikansk jord.
Hardingfela oppdaget
Det hele begynte med tv-sendingen fra åpningsseremonien under OL på Lillehammer. Gjennom flimmeret av malte fjes, olympisk ild, kubjeller og fallskjermhoppere var også det norskeste av det norske iscenesatte ingredienser – og faren til Laura Ellestad kjente plutselig en snikende nasjonalfølelse. Besteforeldrene hans utvandret fra Valdres til Canada på 1910-tallet, og var opptatt av å integrere seg. – Barna lærte seg derfor aldri norsk, sier Laura Ellestad på klingende valdresing.
Faren til Laura oppdaget hardingfela, og selv om datteren ikke umiddelbart fikk fot for norsk folkemusikk, skulle det likevel vise seg å bli avgjørende for valgene hun tok senere i livet.
– Jeg spilte egentlig rockefele, og studerte til en bachelor i Victoria på Vancouver Island, sier Ellestad. Men foreldrene begynte å trå norske folkedanser på stuegulvet og en dag kom storspellemannen Tore Bolstad fra Valdres på besøk.
– Jeg fikk en time med ham, og alt føltes plutselig helt riktig. Jeg var 21 år, og av alle musikksjangere jeg var interessert i, ble hardingfelemusikk raskt det musikalske språket jeg følte meg mest hjemme i. Foreldrene mine hadde nok påvirket meg, og musikken hadde rett og slett trengt seg ubevisst inn i hjernen min.