Skip to main content
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Search

Solo/​Ensemblespill for impro­vis­er­ende blåsere

Kort om emnet

Emnet retter seg mot improvisasjons utøvere som har treblås eller messing som hovedinstrument. Hovedpilaren i emnet er å dyrke blåseinstrumentets særpregede uttrykksmuligheter i solo og ensemblespill og tar sikte på å gi studentene en økt bevissthet rundt egen improvisasjonspraksis gjennom utforsking av sitt instruments klanglige tekniske virkemidler og muligheter. Emnet åpner opp for en dyp og bred kontekstuell forståelse av tradisjoner og stilistiske trekk som finnes innenfor feltet, hvor vi vil lytte, musisere og eksperimentere sammen. Emnet kommer vekselsvis til å fokusere på både utøvende-improviserende-komponerende solo og ensemble spill.

Valgemnet er særlig siktet mot KAUTIJ, FRIKA og FRIMA studenter med improvisasjons og komposisjonserfaring. Studenter fra andre studieretninger kan tildeles plass etter prøvespill.

Undervisning på norsk og engelsk

Faglærer: Torben Snekkestad

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har kunnskap om strukturelle, teksturelle og formmessige aspekter som solist og som blåseensemble musiker.
  • kan skape, improvisere og komponere musikk for solo og ensemble-blås og bevisst ta stilling til stilistiske særtrekk og de interpretative handlingsrom ulike valg gir.
  • kan fremføre en 20-30 minutters solo fremførelse ved bruk av distinkte improvisasjons og komposisjons strategier
  • har solid oversikt over både tradisjonelle og utvidede spilleteknikker og kan bruke disse i selvstendige og kreative musikalske forløp
  • kan arbeide og bidra kreativt i gruppeprosesser med overskudd og overblikk over improvisasjon og komposisjon-elementene.

Innhold

  • Øving og egenøving i blåseensemble
  • Orientering om feltet - praktisk og historisk
  • Presentasjoner av spilleteknikker og øving på anvendelsen av disse i forskjellige musikalske kontekster
  • Solo og ensemble konsertopptredener
  • Komposisjons/arrangements bidrag fra alle i gruppa
  • Improvisasjons og komposisjons-elementer som er spesielt relevante for musikalsk utøving, kreativitet og kunstnerisk nyskapning.

Organisering

Undervisningen består primært av solo og ensemblespill, hvor bestemte tematikker drøftes og belyses gjennom lærer foredrag. På timene bidrar både lærer og studenter aktivt. Deler av arbeidet foregår som selvstendige studier og gruppearbeid.

Plan for undervisningen og studentpresentasjoner foreligger ved studieårets start.

Arbeidskrav

Obligatorisk aktiv deltagelse i undervisningen. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent medfører at studenten ikke består emnet.

Studenten skal ha presentert minst to 20-30 minutters solo utøvende konserter internt og være en aktivt og kreativ medskaper i valgemnets blåseensemble under øvinger og planlagte konserter.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Published: Mar 21, 2022 — Last updated: Apr 25, 2022