Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Solo/​Ensemblespill for impro­vi­se­ren­de blå­se­re

Kort om emnet

Emnet retter seg mot improvisasjons utøvere som har treblås eller messing som hovedinstrument. Hovedpilaren i emnet er å dyrke blåseinstrumentets særpregede uttrykksmuligheter i solo og ensemblespill og tar sikte på å gi studentene en økt bevissthet rundt egen improvisasjonspraksis gjennom utforsking av sitt instruments klanglige og tekniske virkemidler og muligheter. Emnet vil oppøve en dyp og bred kontekstuell forståelse av tradisjoner og stilistiske trekk som finnes innenfor feltet, hvor vi vil lytte, musisere og eksperimentere sammen. Emnet kommer vekselsvis til å fokusere på både utøvende, improviserende og komponerende solo og ensemble spill.

Valgemnet er særlig siktet mot studenter på KAUTIJ, FRIKA og FRIMA med improvisasjons og komposisjonserfaring. Studenter fra andre studieretninger kan få plass etter prøvespill.

Emneansvarlig: Torben Snekkestad

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har kunnskap om strukturelle, teksturelle og formmessige aspekter som solist og rundt det å spille i et blåseensemble
  • kan skape, improvisere og komponere musikk for solo og ensemble blås og bevisst ta stilling til stilistiske særtrekk og de interpretative handlingsrom ulike valg gir
  • kan fremføre et lengre solo sett ved bruk av distinkte improvisasjons og komposisjons strategier
  • har solid oversikt over både tradisjonelle og utvidede spilleteknikker og kan bruke disse i selvstendige og kreative musikalske forløp
  • kan arbeide og bidra kreativt i gruppeprosesser med overskudd og overblikk over improvisasjon og komposisjon elementene

Innhold

  • Egenøving og øving i blåseensemble.
  • Orientering om feltet historisk og praktisk Presentasjons av spilleteknikker og øving på anvendelsen av disse i forskjellige musikalske kontekster.
  • Solo og ensemble konsertopptredener.
  • Kompositoriske/arrangement bidrag fra alle i gruppa Improvisasjons og komposisjons elementer som er spesielt relevante for musikalsk utøving, kreativitet og kunstnerisk nyskapning.

Organisering

Undervisningen består av en blanding av solo/ensemblespill samt lærer opplegg/foredrag omkring bestemte tematikker. På timene bidrar både lærer og studenter aktivt. En del av arbeidet foregår som selvstendige studier og gruppearbeid.

Studenten skal ha presentert minst to lengre solo utøvende konserter internt og være en aktivt og kreativ medskaper i valgemnets blåseensemble under øvinger og planlagte konserter.

Plan for undervisningen og studentpresentasjoner skal foreligge ved studieårets start.

Arbeidskrav

Obligatorisk aktiv deltagelse i undervisningen. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent medfører at studenten ikke består emnet.

Studentene skal delta på en ensemble konsert og to interne solo fremføring i løpet av emnet.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Publisert: 21. mar. 2022 — Oppdatert: 25. apr. 2022