Skip to main content
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Search

Digit­al didak­tikk i musikkun­der­vis­ning

  • Gjennomføres: Høst og vår
  • Veiledende undervisningstid: 4 webinarer à 3 timer
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Forhåndskrav: Opptak til videreutdanningen VUDIGDI med unntak av NMH-studenter som tar emnet som valgemne
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Studiet er et nettstudium der studenten utvikler kunnskap om bruk av metoder og digitale verktøy i instrumental- og vokalundervisning, og oppøver et bevisst forhold til hvordan læring og undervisning påvirkes av disse verktøyene gjennom praktisk utprøving og refleksjon. Målgruppa er først og fremst vokal- og instrumentallærere, som har individuell undervisning og/eller underviser små grupper.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten kan

  • velge og begrunne valg av hensiktsmessige digitale verktøy i ulike undervisningssituasjoner
  • vurdere teknologiens rolle i en musikkpedagogisk kontekst
  • lage og dele instruksjonsvideoer og bruke videoopptak som dialogform
  • planlegge og gjennomføre undervisning i nettmøter
  • bruke læringsplattform for kommunikasjon og deling av læringsressurser

Innhold

Emnet inneholder fire moduler.

  • Modul 1: Opptak og deling av video. Å lage instruksjonsvideo, asynkron dialog mellom elev og lærer og formidling av elevens musisering.
  • Modul 2: Undervisning i nettmøter, bl.a. metoder for å få oversikt over elevenes tekniske beherskelse, spill til akkompagnement m.m.
  • Modul 3: Bruk av læringsplattform, bl.a. kommunikasjon og deling av undervisningsressurser
  • Modul 4: Blandet læring - Å kombinere undervisning ansikt til ansikt og på nett.

Innen hver modul skal studenten teste ut i praksis og reflektere over egne erfaringer.

Organisering

Emnet er organisert som nettstudium fordelt på fire moduler. Hver modul går over 4-5 uker der studenten jobber på egen hånd med gitte oppgaver, en for hver uke etter følgende oppbygging: lage/teste – vurdere – lage ny – reflektere.

Det er fire nettseminarer á tre timers varighet, ett for hver modul.

Arbeidskrav

Studenten skal levere 8 arbeidsoppgaver, 2 for hver modul. Dette kan være video, lydopptak eller tekst som leveres i NMHs læringsplattform.

Det er obligatorisk oppmøte på nettmøtene. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent medfører at studenten ikke består emnet.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Published: Jun 3, 2022 — Last updated: Feb 19, 2024