Skip to main content
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Search

Kun­st­ner­isk verksted – bach­el­or

Kort om emnet

Emnenivå: Bachelor

Gjennomføres: Ett semester, vår

Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer

Undervisningsspråk: Norsk og engelsk

Kort om emnet

Emnet "Kunstnerisk Verksted" dreier seg om utvikling av praksis og refleksjon i studentenes kunstnerskap. Med utgangspunkt i studentenes egne musikalske praksis, arbeider vi i verkstedet med utøving, presentasjoner, diskusjon og refleksive prosesser.

Vi fordyper oss i pågående musikalske og kunstneriske prosesser og fokuserer på utvidelse av perspektiver, referanser og kontekst. Gjennom grupper på tvers av sjangre får studentene mulighet til å inspirere og utfordre hverandres prosjekter og kunstneriske utvikling.

Emnet er åpent for alle studenter, uavhengig av sjangertilhørighet.

Faglærer i emnet: Ingfrid Breie Nyhus og Morten Qvenild

.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten:

• kan reflektere over egen kunstneriske praksis og sine kunstneriske valg

• kan identifisere kunstneriske problemstillinger og kontekstualisere sin egen praksis

• kan reflektere om og diskutere kunstneriske ideer, spørsmål og prosesser sammen med andre

• har kjennskap til arbeidsmåter i kunstnerisk utviklingsarbeid, og kjenner til eksempler på forskningsprosjekter innen eget og tilgrensende fagfelt.

Innhold

• Verksted med utøving og presentasjoner, refleksjonsoppgaver og diskusjoner knyttet til egne aktuelle musikalske undersøkelser, prosjekter og problemstillinger.

• Innføring i, diskusjoner rundt og oppgaver om estetikk, kontekstualisering og kunstnerisk utviklingsarbeid

Organisering

Undervisningen gjennomføres som ukentlige seminarer i vårsemesteret. Her foregår gruppediskusjoner og refleksjonsoppgaver. Studentene spiller, viser fram og diskuterer aktuelle undersøkende utøvende/skapende prosesser innad i gruppen. I tillegg til hovedlærerne i emnet, vil det være besøk av lærere og kunstneriske forskere som arbeider med ulike temaer relatert til emnets læringsmål.

På verkstedsseminarene bidrar lærer og studenter aktivt. Studentene deltar spillende, muntlig og skriftlig i diskusjoner og gruppearbeid. Arbeider underveis samles til en avsluttende mappelevering.

Plan for undervisningen skal foreligge ved starten av studieåret.

Arbeidskrav

Studentene gjør refleksjonsoppgaver gjennom semesteret som samles i en digital mappe. Studentene bidrar aktivt i gruppediskusjoner.

Det er obligatorisk aktiv deltakelse på seminarene. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20% medfører at studenten ikke består emnet.

Studenten skal i løpet av emnet levere 5 refleksjonsarbeider. Disse kan være tekster, presentasjoner eller video-/lydproduksjoner. Samlet omfang per refleksjonsarbeid skal tilsvare 5 minutter lyd/bilde eller 1000 ord.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i henhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av refleksjonsmappe og aktiv deltagelse

Ny vurdering

Samme som ordinær vurdering

Published: Mar 18, 2022 — Last updated: Apr 5, 2023