- Gjennomføres: To semestre, høst og vår.
- Veiledende undervisningstid: Fredager kl. 14.30 til 16.00.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Forhåndskrav: Opptaksprøve for andre enn jazzsangstudenter. 20-varianten er forhåndskrav for 21-varianten.
- Undervisnigsspråk: Norsk eller engelsk.
Kort om emnet
Emnet gir praktisk erfaring i å synge i et rytmisk vokalensemble.
Deltagelse er obligatorisk arbeidskrav i hovedinstrument for KAUT 1. avdeling på jazzsang.
Emneansvarlig: Fagseksjon for improvisert musikk, jazz og folkemusikk.
Faglærer i emnet: Guro Gravem Johansen.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har forståelse for ulike musikalske virkemidler og vokalteknikker i et a cappella vokalensemble innenfor rytmisk/improvisert musikk
- kan delta aktivt i denne typen ensemble, og kan bruke ulike musikalske virkemidler
- kan utarbeide arrangement og musikalske løsninger kollektivt og gehørbasert, i tillegg til å arbeide med ferdigskrevne arrangement
- har relevant konserterfaring med denne typen ensemble
Innhold
Jazzvokalensemblet vil arbeide med et variert repertoar, fra ulike stilretninger i rytmiske vokaltradisjoner til nyskrevne verk med innslag av samtidsmusikk. Komposisjoner, arrangement og ideer fra studentene selv vil i størst mulig grad utgjøre repertoaret. Improvisasjon, kollektiv og solistisk, samt gehørbaserte arbeidsprosesser vil bli vektlagt. Studentene skal aktivt medvirke i å utforme det musikalske uttrykket.
Organisering
Emnet undervises i utgangspunktet i 90 minutter i uken i 24 uker. Noe av denne tiden kan bli frigjort til blokk-/prosjektbasert undervisning. Ansvarlig lærer vil for hvert semester utarbeide en plan over repertoar, prøvetider, instruktør(er), konserter og andre prosjekt (for eksempel studioopptak) i samarbeid med studentene.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen, samt konserter og eventuelle innspillinger som inngår i emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering må studenten følge undervisningen i emnet på nytt, enten hele kurset eller deler av det. Omfanget fastsettes individuelt.