- Gjennomføres: 2. studieår, over ett semester
- Avsluttende vurdering: Eksamensmappe
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i utøving
- Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk
Kort om emnet
Emnet er for studenter ved Masterstudiet i utøving på følgende studieretninger:
- Improvisert musikk/jazz
- Det frie masterstudiet
- Utøving med musikkforskning (for studenter som spiller improvisert musikk/jazz)
Emnet gjennomføres i studiets tredje semester og skal gjøre studenten bedre rustet til å gjennomføre masterarbeidet og til å skape seg et liv som musikkarbeider. I løpet av emnet skal studenten bli mer bevisst på sin identitet, sine roller og muligheter innenfor musikklivet. Hovedfokuset ligger i å kunne identifisere, utvikle og presentere sin personlige profesjonelle portefølje.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- viser et bevisst forhold til sin kunstneriske identitet og kan kontekstualisere eget kunstnerisk arbeid
- behersker ulike formidlingsformer, samt fremstår som en reflektert musikkformidler
- kan initiere, utvikle, gjennomføre og lede kunstneriske prosjekter
- kan gjennomføre interdisiplinære/tverrkunstneriske prosjekter
- dokumenterer grunnleggende kjennskap til bruk av ulike mediekanaler
- har innsikt i og kan forholde seg kritisk reflektert til yrkesetiske normer og problemstillinger
- er bevisst økonomiske forhold knyttet til det å realisere sine kunstneriske visjoner
Innhold
Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av prosjekter, både egne og som deltager på andres prosjekter.
Prosjekter
Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekt(er). Dette skal være avsluttende kunstneriske prosjekter som skal forberede studenten til å gjennomføre masterarbeidet, men skal ikke overlappe med dette. Prosjekter dokumenteres i et format som avtales med hovedveilederen (konsert, innspilling eller lignende). Det skal leveres en skriftlig refleksjon over prosessen i prosjekter.
Krav til semesterprosjektene (gjelder samlet sett for emnene Kunstnerisk fordypning – prosjekt I og II)
- Minst ett av prosjektene må være interdisiplinært/tverrkunstnerisk (for eksempel inkludere elementer av kunstarter som dans, billedkunst, film osv.).
- Minst ett av prosjektene skal gjennomføres/presenteres eksternt (utenfor den aktuelle institusjonen).
- Minst en av de skriftlige refleksjonene skal knyttes opp mot bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet.
Samspillprosjekter
Det organiseres felles samspillprosjekter for IJ-masterstudentene hvert studieår.
Felles prosjekter
Det organiseres felles prosjekter for studentene ved det frie masterstudiet hvert studieår. Eksempler på innhold i prosjektene er samspill, innspilling, tverrkunstneriske prosjekter eller seminar om relevante temaer. Studieleder fastsetter innholdet i dialog med studentene og fagmiljøet.
Organisering
Hver student/ensemble får ved studiestart tildelt en hovedveileder, normalt en av høgskolens faste lærere. Hovedveileder følger studenten gjennom hele studiet, og gir faglige og praktiske råd og tilbakemeldinger. Det er knyttet en fast veiledningsressurs til studentens hovedveileder. Studenten får i tillegg prosjektmidler som disponeres i samråd med hovedveileder. Prosjektene planlegges og gjennomføres av studentene selv, men i samråd med hovedveileder.
Ensembler
Organiseres normalt i prosjektuke og er felles for alle ij-masterstudenter.
Felles prosjekt
Organiseres normalt i prosjektuke og er felles for alle studenter ved det frie masterstudiet
Studenten(e) er selv ansvarlig for progresjonen, og må sørge for å gjøre jevnlige avtaler med hovedveileder samt fremføre materiale for og levere materiale (noter, innspillinger, prosjektbeskrivelse etc.) slik at progresjonen opprettholdes.
Studenten(e) er praktisk og økonomisk ansvarlig innenfor ressursrammer gitt av høgskolen for alle forhold knyttet til prosjekt- og konsertorganisering, prosjektavvikling, lyd- og videoopptak.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
1. Prosjektplan
Prosjektplan skal godkjennes av hovedveileder i forkant av prosjektstart. Planen skal inneholde beskrivelse av den praktiske planleggingen og gjennomføringen.
2. Arbeidsmappe
Studenten setter sammen en mappe med følgende innhold knyttet til emnets prosjekter:
- Dokumentasjon i egnet format over gjennomførte prosjekter (omfang: ca. 180 minutter samlet sett for Kunstnerisk fordypning I – prosjekt og Kunstnerisk fordypning II – prosjekt) samt logg/skriftlig refleksjon over hvert prosjekt (omfang: ca. 1200 ord per prosjekt) leveres for godkjenning til hovedveileder innen en frist fastsatt av hovedveileder.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål slik det er beskrevet i avsnittet Læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensmappe. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer. Studentens hovedveileder er normalt en av sensorene.Eksamensmappe
Med utgangspunkt i arbeidsmappen setter studenten sammen en eksamensmappe som skal inneholde
- oversikt over gjennomførte prosjekter med en kort beskrivelse av det enkelte prosjekt
- prosjektplan for, dokumentasjon av og refleksjoner rundt ett av prosjektene
- refleksjonstekst (omfang: ca. 1600 ord) med fokus på egen musikerrolle og videre karriere
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.