Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Didak­tikk for instru­men­tal- og ensem­ble­un­der­vis­ning

Kort om emnet

Emnet tilbys studenter på utøvende kandidatstudier og KADI og er et er et tilbud til studenter som ønsker å forberede seg for virksomhet som instrumental-/ensemblelærer i kulturskole, videregående skole, og det frivillige musikkliv.

Det understrekes at full PPU-utdanning er nødvendig for å få formell godkjenning som lærer og fast tilsetting i videregående skole og grunnskole. Det vil siden være mulig å søke om at gjennomført didaktikk for instrumental- og ensembleundervisning innpasses i sin helhet dersom man tar NMHs PPU-utdanning.

Emneansvarlig: Kristin Kjølberg

Læringsmål

Etter avsluttet arbeid med emnet er det forventet at kandidaten har følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:

Kunnskap

  • Har kunnskap om prinsipper om tilpasset opplæring.
  • Har kunnskap om musikkfagets plass og begrunnelse i kulturskole og videregående opplæring.
  • Har kunnskap om det frivillige musikklivet som opplæringsarena.


Ferdigheter

  • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i musikk i videregående opplæring og kulturskolen basert på mål for opplæringen.
  • Kan gi underveis- og sluttvurderinger tilpasset ulike skoleslag.
  • Kan bruke varierte og relevante metoder i undervisning i videregående opplæring og kulturskole, tilpasset elevenes individuelle forutsetninger.
  • Kan ta i bruk digitale ressurser og digitale verktøy i musikkundervisningen.
  • Kan lede, inspirere og motivere elever i kraft av å være musiker.
  • Kan skape et trygt og inkluderende læringsmiljø.
  • Kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i musikkopplæringen.


Generell kompetanse

  • Har kjennskap til ulike musikalske kulturer og kan bidra til et mangfoldig læringsmiljø der den enkelte elev blir møtt med respekt og interesse
  • Kan reflektere rundt etiske spørsmål og utøve en profesjonsrik holdning i møte med elever, forestatte og kolleger.
  • Kan drøfte musikkfagets tilknytning til andre fag og vise forståelse for sammenhenger mellom musikkpedagogisk virksomhet og annen pedagogisk virksomhet.
  • Kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger og drøfte disse kritisk.
  • Kan bidra til innovasjonsprosesser som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i musikkopplæringen

Innhold

Emnet handler om instrumental- og ensembleopplæring i kulturskole, musikklinje på videregående skole og det frivillige musikkliv, med utgangspunkt i rammeplan/læreplan for kulturskole og videregående skole. Det er organisert i fire moduler:

Instrumental- og ensembleopplæring, generell del:

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av instrumental- og ensembleopplæring.
  • Refleksjon rundt rollen som instrumental-/ensemblelærer.
  • Rammeplan for kulturskolen og læreplan for videregående skole.
  • Ulike organiserings-/arbeidsformer og læringsarenaer i instrumental- og ensembleopplæringen.
  • Talentutvikling.
  • Vurdering i instrumental- og ensembleopplæringen.
  • Undervisning i øving.
  • Note-/gehør- og improvisasjonsbasert opplæring.
  • Grunnleggende taktering.


Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument:

  • Elev- og lærerforutsetninger i instrumentalopplæringen.
  • Utvikling og tilrettelegging av musikalsk materiale.
  • Sjangerforståelse.
  • Aktuelt repertoar/relevante metodeverk.
  • Improvisasjon og skapende aktiviteter.
  • Instrumental-/vokalteknikk.
  • Innstudering.
  • Øving.
  • Gehørbaserte aktiviteter.
  • Noteopplæring.
  • Progresjon, differensiering og tilpasset undervisning.
  • Opplæring i grupper.
  • Begynneropplæring på beslektede instrumenter.
  • Konsertforberedelse og fremføringer.

Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble (kor, korps, strykeorkester eller band):

  • Aktuelle ensembler av ulik størrelse og på ulike nivå.
  • Instrumental-/vokaltekniske ferdigheter i ensemblet.
  • Sjangerkunnskap.
  • Gehør- og improvisasjonsbasert ensembleopplæring.
  • Repertoarkunnskap.
  • Valg, utvikling og tilrettelegging av repertoar.
  • Innstudering /innøving av repertoar.
  • Grunnleggende dirigeringsteknikk.
  • Arbeid med musikalsk uttrykk.
  • Konsertforberedelse og fremføringer.
  • Samarbeid med foreldre/styre.

Praksis: Studentene vil ha praksis i instrumentalopplæring og ensemble i en kulturskole.

Organisering

Emnet går over to semestre og er organisert slik:

  • Instrumental- og ensembleopplæring, generell del: mandager kl.0930-1200 i høstsemesteret og i januar.
  • Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument: Tirsdager kl. 1230-1400, 14 ganger fordelt utover studieåret.
  • Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble: Mandager kl. 0930-1200, 6 ganger i vårsemesteret.
  • Praksis: tilsvarende 25 dager i en kulturskole. Dette organiseres som punktpraksis på en eller to ettermiddager/kvelder i uka, fordelt utover studieåret.

Arbeidskrav:

  1. Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen i hver av modulene normalt fører til at man ikke består emnet.
  2. Praksis har obligatorisk oppmøte og må være bestått i sin helhet.
  3. Studenten skal skrive en fagtekst med refleksjoner og drøftinger rundt en praksissituasjon etter oppgitt problemstilling. Omfang fire til fem sider. Frist for innlevering: 1. februar i andre semester.
  4. Studenten skal holde ett muntlig fremlegg av et undervisningsopplegg for instrumentaltimen i Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument. Frist for gjennomføring: 15. april i fjerde semester.
  5. Studenten skal holde ett muntlig fremlegg av et undervisningsopplegg for Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble. Frist for gjennomføring: 15. april i fjerde semester.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

Dersom studenten ikke får bestått vurdering i emnet, må studenten følge undervisningen i emnet på nytt.

Publisert: 4. apr. 2022 — Oppdatert: 6. apr. 2022