Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Instru­ment II

  • Gjennomføres: 3. studieår, over to semestre.
  • Avsluttende vurdering: Eksamenskonsert.
  • Forhåndskrav: Opptak til delt hovedområde i utøving og komposisjon.
  • Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk

Kort om emnet

Emnet omfatter områder studenten må beherske for å bli en utøvende instrumentalist.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten:

  • fremstår stilsikker og kreativ i solo- og samspill
  • kan fremføre musikk i ulike formidlingssituasjoner og presentere den muntlig
  • kan jobbe målrettet og selvstendig, alene og i samspill med andre
  • kjenner til og kan forholde seg reflektert til fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold

Valg av repertoar gjøres ut fra hensynet til at studenten bør bygge opp et repertoar ut fra den enkeltes instrumentaltekniske forutsetninger og interesser. Norsk musikk, nordisk musikk og samtidsmusikk bør være representert. Det stilles krav til studenten når det gjelder utvikling av selvstendighet og vurderingsevne i tolkninger av musikk.

Hoveddelen av emnet utgjøres av studentens arbeid med:

Instrument:

  • innstudering av repertoar
  • tekniske øvelser
  • interpretasjon og formidling
  • øvemetoder, øvings-/innstuderingsteknikker
  • studier av lydmateriale/innspillinger og litteratur. Valg av materiale gjøres av studenten selv under veiledning fra lærer

Innstudering og akkompagnement:

  • innstudering av repertoar og samspill med akkompagnatør, der det er hensiktsmessig
  • veiledning i repertoaret med de musikalske, interpretatoriske og samspillmessige utfordringer som ligger i verket.

Forum og interpretasjon:

  • oppføringspraksis, instrument- og repertoarkunnskap
  • trening i å vurdere og verbalt kommentere egne og andres fremføringer
  • trening i kommunikasjon med publikum, musikalsk og verbalt
  • kunnskap om hva som skaper en god fremføring
  • ensemblespill/orkestergruppespill

Organisering

Det benyttes varierte former for organisering og arbeidsmetoder i emnet. Helt sentralt står studentens selvstendige arbeid med øving og studier av materiale (innspillinger, litteratur etc.) i tilknytting til øveprosessen. Det vil bli tilrettelagt for konsert- og formidlingssituasjoner som studenten skal delta i.

Instrument:

  • individuell undervisning og klassetimer med instrumentallærer etter plan satt opp i starten av semesteret

Forum og interpretasjon:

  • Deltakelse på forum prosjekter/workshops i instrumentbaserte grupper, som strykergruppe, treblåsergruppe, messinggruppe etc. Plan satt opp i starten av semesteret

For oversikt over forventet studieprogresjon og veiledende undervisningsmengde, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

1. Obligatorisk deltagelse på forum og interpretasjon

  • det forventes aktiv deltakelse

Protokoll føres av koordinator/faglærer.

2. Levere instrumentrapport signert av instrumentallærer som skal inneholde

  • eksamensprogram på 15-25 minutter
  • oversikt over gjennomgått repertoar (skal være 35-45 minutter)
  • oversikt over fremføringer (minimum én fremføring)
  • oversikt over gjennomgått lydmateriale/innspillinger og litteratur

Frist: innen 15. mai

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamenskonsert. Vurderingen gjøres av to interne sensorer, hvorav normalt en er studentens instrumentallærer. Karakter: Bestått/ikke bestått.

Eksamenskonsert

Konserten avholdes i høgskolens lokaler. Student og instrumentallærer setter opp eksamensprogram. Ved uenighet om eksamensprogrammet avgjør instrumentallærer.

Omfang: 15-25 minutter spilletid

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Inngår i studieprogram

Publisert: 6. mai 2022 — Oppdatert: 6. mai 2022