Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Forum for kunst­ne­risk utvik­lings­ar­beid – bachelor

Kort om emnet

I emnet reflekterer studenten rundt egen kunstneriske praksis, musikalske valg, prosesser, kontekst og ståsted.

Gjennom å undersøke musikalske prosesser og refleksjonstemaer selvstendig og i gruppe, vil studenten i dette emnet få dypere innsikt i temaer som er spesielt relevante for musikalsk utøvelse, kreativitet og kunstnerisk nyskapning, samt trening i og kjennskap til arbeidsmåter i kunstnerisk utviklingsarbeid.

Emnet er åpent for alle studenter, uavhengig av sjangertilhørighet.

Faglærer i emnet: Ingfrid Breie Nyhus

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten:

  • kan reflektere over egen musikalsk praksis, kontekst, ståsted og valg
  • kjenner til ulike estetiske perspektiver og kan relatere dette til egen praksis
  • kan identifisere kunstneriske problemstillinger i egen musikalske praksis og felt
  • kjenner til hva kunstnerisk utviklingsarbeid er, og kjenner til eksempler på prosjekter og arbeidsmåter
  • kan diskutere og reflektere over eget kunstneriske arbeid, skriftlig og muntlig

Innhold

Emnet inneholder:

  • Refleksjon og deling om studentenes undersøkende musikalske prosesser
  • Diskusjoner rundt temaer som estetikk, interpretasjon, improvisasjon, tradisjon, fremføring og kunstnerisk utviklingsarbeid
  • Gruppearbeid, oppgaver og diskusjoner i nær tilknytning til studentenes egne aktuelle musikalske undersøkelser og problemstillinger

Organisering

Undervisningen gjennomføres som ukentlige seminarer i høstsemesteret. I seminarene foregår gruppediskusjoner og refleksjonsoppgaver, i tillegg til at studentene viser fra og diskuterer aktuelle undersøkende utøvende/skapende prosesser innad i gruppen. Oppgavene er knyttet til refleksjon og utprøving i egen praksis.

På seminarene bidrar både lærer og studenter aktivt. Studentene deltar i diskusjoner og gruppearbeid. Plan for undervisningen skal foreligge ved studieårets start.

Arbeidskrav

Studentene gjør refleksjonsoppgaver i seminarene og som hjemmeoppgaver, knyttet til egne aktuelle utøvende/skapende prosesser. Oppgavene samles i en digital mappe. Studentene bidrar aktivt i gruppediskusjoner om overordnede musikalske temaer og om studentenes undersøkende prosesser.

Det er obligatorisk aktiv deltakelse på seminarene. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20% medfører at studenten ikke består emnet.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av refleksjonsmappe og aktiv deltagelse i seminarer.

  • Innlevering av refleksjonsmappe: Mappen inneholder oppgaver gjort i seminarene og hjemmeoppgaver. Dette vil kunne være både tekst og lyd/video som format, og leveres digitalt. Frist for innlevering av refleksjonsmappe gis av emneansvarlig.

Ny vurdering:

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering

Publisert: 18. mar. 2022 — Oppdatert: 25. apr. 2022