Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Slåtte­trom­me

Kort om emnet

Emnet vil i hovedsak dreie seg om å spille tradisjonelle norske slåtter på tromme, såkalt slåttetromme og tar utgangspunkt i Sundvortradisjonen men også andre slåtter fra tradisjonsbærere på sang og hardingfele. Studentene vil fremføre slåttene i gruppe men også som soloversjoner.

Emnet er for studenter med slagverk som hovedinstrument.

Faglærer i emnet: Kjell Tore Innervik.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • skal kunne realisere og formidle trommeslåtter fra Sundvortradisjonen, samt utvalgte traderte låter fra sang og Hardingfeletradisjonen på slåttetromme
  • behersker særegne trommeteknikker benyttet i dette repertoaret
  • kan forholde seg til ulike tradisjoner i norsk folkemusikk og særlig trommespill
  • kan samarbeide og spille sammen med andre som har kjennskap til samme tradisjon

Innhold

Studentene vil arbeider med følgende slåtter:

  • Fem trommeslåtter fra Sundvor-tradisjonen.
  • To utvalgt slåtter fra Sangtradisjonen.
  • Tre utvalgte slåtter fra Hardingfeletradisjonen.
  • To utvalgte trommeslåtter fra andre land som f.eks. Skottland, Sveits, Amerika.

Organisering

Undervisningen organiseres som gruppeundervisning 90 minutter i 12 uker i vårsemesteret. Tradisjonsbærere/lærere fra andre instrumenter og tradisjoner vil bli invitert inn i emnet

Instrumenter vil bli gjort tilgjengelig fra NMH og undervisning gjennomføres på slagverksrom.

Arbeidskrav

Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.

Inntil to fremføringer vil bli organisert i emnet. Studenten må lære seg slåtteutvalget som skissert i innhold. Studenten må ha fremført halvparten på konsert i løpet av emnet.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studentene vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Publisert: 17. mar. 2022 — Oppdatert: 24. jun. 2024