- Studiepoeng: 2 per prosjekt.
- Emnenivå: Master.
- Gjennomføres: Prosjekt, etter avtale med koret.
- Avsluttende vurdering: Kontinuerlig vurdering.
- Forhåndskrav: Prøvesang.
- Undervisningsspråk: Norsk/engelsk.
Kort om emnet
Emnet er åpent for klassiske sangere.
Emnet er prosjektbasert og har et omfang på 2 studiepoeng per prosjekt. Opptak til emnet avgjøres på bakgrunn av prøvesang. Prøvesangen foregår normalt i slutten av mai for påfølgende studieår.
Ensemblepraksis i Det Norske Solistkor (DNS) kan ikke erstatte andre emner, slik som kammerkor, kammermusikk eller eventuelt andre ensembleemner.
Studentene som følger emnet deltar i inntil fire prosjekter med koret i løpet av et studieår. Hvilke prosjekter praksisen skal foregå i avtales mellom DNS og student. Registrering av deltakelse skjer i slutten av studieåret.
Faglærer i emnet: Grete Pedersen / Frank Havrøy.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har kunnskaper om arbeidet i et profesjonelt kor
- har vokal- og ensembletekniske ferdigheter som skal til for å synge i et profesjonelt kor
Innhold
Studentene deltar i det repertoar som er planlagt for de aktuelle prosjektene.
Hver student skal ha en veileder blant de faste sangerne i Det Norske Solistkor, men deltar for øvrig på lik linje med de faste sangerne.
Organisering
Prosjektene følger Det Norske Solistkor sin prøveplan, normalt i til sammen en uke. Prøveperioden kan inkludere helgeprøver.
Prøvesangen kan organiseres på følgende måte:
- Studenten forbereder en solosang.
- Studenten blir prøvd i prima vista.
- Studenten blir prøvd i ensemblesang, sammen med sangere fra Det Norske Solistkor.
Noter på ensemblesangrepertoar vil bli tilgjengelig for studenten en uke før prøvesangen.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk oppmøte på alle prøver og konserter i tilknytning til prosjektene der studenten deltar
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets mål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærere i emnet på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering må emnet (dvs. de prosjektene som ikke er gjennomført) i sin helhet gjennomføres på nytt.