- Gjennomføres: Over ett semester (høst).
- Avsluttende vurdering: Skriftlig refleksjon og muntlig presentasjon.
- Forhåndskrav: Opptak til et masterstudium ved NMH.
- Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk.
Forum for kunstnerisk utviklingsarbeid – master
Kort om emnet
I emnet skal studenten reflektere over sin egen kunstneriske praksis, musikalske valg, prosesser, kontekst og ståsted.
Emnet retter seg mot utøvere og komponister innen alle sjangre. Hovedpilaren i emnet er studentens egen kunstneriske praksis og refleksjon, slik som musikalske valg og ståsted, innsikt i perspektiver knyttet til musikkutøving og arbeidsmåter innen kunstnerisk utviklingsarbeid.
Emnet skal støtte opp under studentens masterarbeid og legge til rette for at studenten skal kunne prøve ut elementer som kan være relevante for masterarbeidet.
Gjennom emnet vil studenten få kjennskap til pågående forsknings- og utviklingsprosjekter innen kunstnerisk utviklingsarbeid ved NMH, samt til ulike forskningsområder som er spesielt relevante for musikalsk utøving, kreativitet og kunstnerisk nyskapning.
Faglærer i emnet: Gjertrud Pedersen
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten:
- har inngående kunnskap om hva kunstnerisk utviklingsarbeid er, og kjenner til eksempler på prosjekter innenfor feltet kunstnerisk utviklingsarbeid
- har inngående kunnskap om relevante teoretiske perspektiver og kunstneriske, utforskende arbeidsmåter
- kan vurdere og kontekstualisere sin egen musikalske praksis, ståsted, valg og rolle
- kan identifisere problemstillinger i egen musikalsk praksis
- viser selvstendighet og god vurderingsevne i møte med konkrete problemstillinger
- dokumenterer evne til å reflektere om sitt eget musikalske arbeid, skriftlig og muntlig
Innhold
Emnet vil inneholde:
- innføring i relevante temaer, slik som kunstforståelse, interpretasjon, improvisasjon, tradisjon, fremføring, lytting og artistic research
- oppgaver og diskusjoner til disse temaene og i tilknytning til studentenes egne musikalske erfaringer og problemstillinger
- framlegg og diskusjon av relevante forskningsprosjekter
- prosjektarbeid med utgangspunkt i studentenes egne musikalske erfaringer og problemstillinger, med presentasjoner og fellesdiskusjoner
- refleksjonsoppgave knyttet til et eget utøvende arbeid
Studenten legger i samarbeid med faglærer opp et pensum på ca. 150-200 sider. Tema for prosjektarbeid og pensumliste skal godkjennes av faglærer
Organisering
Emnet består av seminarer, prosjektarbeid, studentpresentasjoner og innlevering av refleksjonsoppgave.
En vesentlig del av arbeidet foregår som selvstendige studier og gruppearbeid.
Undervisningen i emnet består av ukentlige seminarer hvor hovedtemaer i emnet gjennomgås og diskuteres. På seminarene bidrar både lærer og studenter aktivt.
I emnet skal studentene planlegge og gjennomføre et mindre kunstnerisk utviklingsarbeid knyttet til sin egen musikalske praksis. Studentene velger selv om dette prosjektarbeidet gjennomføres individuelt eller som gruppearbeid.
Studentene skal levere en refleksjonsoppgave der problemstillinger og arbeidsmåter fra til det gjennomførte prosjektarbeidet presenteres og diskuteres.
I slutten av semesteret skal studentene gi en muntlig presentasjon av prosjektarbeidet for resten av studentgruppa.
Plan for undervisningen samt datoer for innleveringer og studentpresentasjoner skal foreligge ved studieårets start.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk aktiv deltakelse på seminarene og til undervisningstimer med studentfremlegg. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20% medfører at studenten ikke består emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en muntlig presentasjon og en skriftlig refleksjonsoppgave.
- Muntlig presentasjon der studenten formidler sine erfaringer med det gjennomførte prosjektarbeidet for resten av studentgruppa. Den muntlige presentasjonen skal dokumentere at studenten evner å formidle vesentlige erfaringer fra prosjektarbeidet.
- Skriftlig refleksjonsoppgave med omfang ca. 2500 ord eller tilsvarende mengde i annet format. Refleksjonsoppgaven skal beskrive det gjennomførte prosjektarbeidet, dets målsetninger og resultat. Studenten skal gjennom refleksjonsoppgaven dokumentere innsikt, refleksjon og vurderingsevne. Det forutsettes at studenten anvender pensumlitteratur og andre relevante kilder. Frist for innlevering av skriftlig refleksjonsoppgave gis av faglærer.
Ny vurdering:
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering
Publisert: 17. mar. 2022 — Oppdatert: 5. apr. 2024