Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Men­ta­le øvings­stra­te­gi­er

Kort om emnet

Emnet introduserer studenten for mentale og praktiske strategier som skal hjelpe til å løse kjente og ukjente problemer i studentens innlæringsprosess, og vil bidra til mer effektiv og hensiktsmessig øving.

Man tenker gjerne at mental øving er øving uten å spille på instrumentet. I emnet tilnærmer vi oss øving 50/50 både mentalt og praktisk, med mål om å utvikle bedre konsentrasjon, bli mer effektiv og minske belastningsskader.

Emnet tilbys for alle studenter på utøvende og pedagogisk studieprogram.

Undervisningen er på norsk og engelsk.

Emneansvarlig: Mattias Johansson

Innhold

Emnet vil blant annet gi en innføring i:

  • Hvordan styrke koblingen mellom den utøvende kropp og det musikalske sinn
  • Visualisering av hvordan det føles og hvordan det høres ut gjennom både gjenskaping og projisering av bevegelser og klang
  • Øvelser i rytmisk, koreografisk og utvidet konsentrasjon
  • Umiddelbar memorering
  • Utvikling av «det indre øret»

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har utviklet mentale og praktiske teknikker og strategier for øving
  • har kunnskap om sitt eget nivå og øver ut ifra dette
  • har kunnskap om at "det indre øret" bør være med i øvingen
  • har kjennskap til hvordan hjernen fungerer- de ubevisste og bevisste mekanismene som foregår når man spiller.

Organisering

Emnet undervises i gruppe på 90 minutter x 22 ganger fordelt på høst og vår. Det undervises i øving på studentenes hovedinstrument der de er aktive og passive deltakere i undervisningen.

Emnet inneholder også muntlige presentasjon, øving i gruppe, innstuderingsoppgaver og noen hjemmeoppgaver som er tilknyttet de ulike øvingsstrategiene som det undervises i.


Arbeidskrav

Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Publisert: 17. mar. 2022 — Oppdatert: 20. feb. 2024