Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Forsk­nings­me­to­de og etikk

  • Emnetype: Opplæringsdel.
  • Emnenivå: Ph.d.
  • Gjennomføres: 1. studieår.
  • Avsluttende vurdering: Essay, intern eller ekstern sensor.
  • Forhåndskrav: Kvalifisert for opptak til et ph.d.-program.
  • Undervisningsspråk: Skandinaviske språk og engelsk
  • Emneansvarlig: Doktorgradsutvalget
  • Pensum: 5-600 sider felles og 250-300 sider selvvalgt

Kort om emnet

Emnet består av forskningsmetodiske tema som er relevante for musikkforskning.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at kandidaten

  • dokumenterer innsikt i, og kan analysere og drøfte sentrale forskningsmetodiske tradisjoner, posisjoner, begreper, tenkemåter og problemstillinger relatert til musikkforskning.
  • kan reflektere kritisk omkring forskningsmetodiske og forskningsetiske problemstillinger
  • kan bidra til forskningsmetodisk utvikling innenfor eget forskningsområde
  • kan vurdere og kritisk analysere forskningsmetoder og forskningsresultater innenfor eget forskningsområde
  • kan vurdere og beskrive forskningsetiske konsekvenser av metodiske valg i avhandlingen.

Innhold

Emnet gir en innføring i kvalitative forskningsmetoder, kvantitative forskningsmetoder, blandede forskningsmetoder og forskningsetikk.

Emnets innhold er todelt: En fellesdel med oppgitt pensum tilsvarende 5 studiepoeng (5-600 sider pensum) og en individuell, selvvalgt del tilsvarende 2,5 studiepoeng (250-300 sider pensum).

Emnets fellesdel gir en innføring i kvalitative forskningsmetoder, kvantitative forskningsmetoder og blandede forskningsmetoder.

Forskningsetikk gir en innføring i etisk grunnlagstenkning, forskningsetiske rammer og ressurser, i tillegg til arbeid med forskningsetiske problemstillinger i egen forskning.

I den individuelle delen legger kandidaten opp et selvvalgt pensum som er særlig relevant for eget forskningsarbeid. Pensum kan omfatte både forskningsmetode og etikk.

Organisering

Undervisningen består av forelesninger, stipendiatpresentasjoner, diskusjoner, oppgaveløsninger og selvstendige litteraturstudier.

Undervisningen foregår i første studieår.

Kandidaten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet i henhold til den progresjon som er fastsatt i studieplanen.

Arbeidskrav

Stipendiaten skal fremlegge en litteraturliste for den selvvalgte delen til en frist fastsatt av emneansvarlig. Listen godkjennes av DRU-leder eller den DRU-leder bemyndiger (emneansvarlig).

Det er obligatorisk deltakelse på undervisningen i etikk og på medstipendiatenes presentasjoner knyttet til selvvalgt del.

Frister for innlevering av individuell litteraturliste og essay finnes i egne retningslinjer på ph.d.-programmets interne nettside (ansatt.nmh.no).

Avsluttende vurdering

Emnet dokumenteres ved et essay på 5-6000 ord knyttet til fellesdelen (ekskl. referanser og vedlegg) og en presentasjon knyttet til den selvvalgte delen av emnet.

Litteraturtilfanget for essayet kan være både fra felles pensumliste og fra den selvvalgte delen.

Kandidaten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke-bestått, og fastsettes av en ekstern eller intern sensor.

Se egne retningslinjer for essayet under informasjon om opplæringsdelen på programmets interne nettside.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.


Publisert: 19. mai 2020 — Oppdatert: 27. jun. 2024