- Gjennomføres: 1. eller 2. studieår, over to semestre.
- Avsluttende vurdering: Eksamensmappe.
- Forhåndskrav: Opptak til kandidatstudiet i dirigering.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Undervisningen i emnet er felles for studenter ved kandidatstudiet i komposisjon og kandidatstudiet i dirigering – korps-/orkesterspesialisering og undervises annethvert år.
Emnet skal gi innsikt og ferdigheter i grunnleggende instrumentasjons- og orkestreringsteknikker fra 1700 tallet til det 20. århundre, samt instrumenters karakteristika og virkemåte, f.eks. gjennom instrumentdemonstrasjoner.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har grunnleggende kunnskap om orkestermediet, herunder kunnskap om de enkelte instrumentenes karakteristika og virkemåte
- viser innsikt i instrumentasjons- og orkestreringsteknikker
Innhold
Emnet dekker
- klassisk orkestrering (Mozart til Beethoven)
- romantisk orkestrering (Berlioz til Wagner)
- norsk/nordisk orkestrering
- Den russiske skolen (Rimsky-Korsakov til Stravinsky)
- det 20. århundre (Debussy til Berio)
Detaljert undervisnings- og repertoarplan vil foreligge ved semesterstart.
Organisering
Emnet undervises felles for første- og andreårsstudenter ved kandidatstudiet i komposisjon og kandidatstudiet i dirigering med spesialisering i henholdsvis orkester og kor annethvert år. Emnet undervises i en kombinasjon av seminarer, forelesninger og gjennomspilling av oppgaver. Sentrale arbeidsformer omfatter partiturstudier, orkestrering av klaversats/partiturreduksjon (particell) og transkripsjon.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se «Organisering» under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
1. Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen ved fremføring, drøfting og vurdering av egne og medstudenters øvingsoppgaver.
2. Arbeidsmappe – studenten setter sammen en mappe med følgende innhold:
- Instrumentasjonsoppgaver knyttet til de ulike områdene beskrevet under "innhold" (normalt to-tre oppgaver).
- En skriftlig analyse av et selvvalgt verk, komponist eller stil innenfor det gjennomgåtte repertoaret. Analysen skal inneholde noteeksempler eller henvise til aktuelle partiturer (omfang: ca. 2000 ord).
- En oversikt over orkesterrepertoar studenten har arbeidet med i løpet av emnet (minimum 8 verk). Oversikten skal inneholde opplysninger om relevant arbeidsform for hvert verk, f.eks. gjennomgåtte innspillinger, konsert, artikler og prøver.
- Pensumliste på 200–400 sider, godkjent av emnekoordinator.
Frist: Besvarelsene leveres innen frister oppgitt av faglærer, normalt en uke etter at oppgaven er gitt. Innen 20. mai i emnets andre semester skal innholdet i mappen være fullstendig, og godkjent av faglærer.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av to interne sensorer på grunnlag av en eksamensmappe. I den avsluttende vurderingen legges det vekt på helhetsinntrykket av innholdet i eksamensmappen.
Eksamensmappe
Studenten setter sammen en eksamensmappe med følgende innhold:
- To instrumentasjonsoppgave knyttet til ulike områder beskrevet under "Innhold"
- En oversikt over orkesterrepertoar studenten har arbeidet med i løpet av emnet (minimum 8 verk). Oversikten skal inneholde opplysninger om relevant arbeidsform for hvert verk, f.eks. gjennomgåtte innspillinger, konsert, artikler og prøver.
Frist: Innen 1. juni i emnets andre semester leveres eksamensmappen til eksamenskontoret i tre eksemplarer.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.
Pensum
Omfang 200-300 sider hentet fra følgende kjernelitteratur:
- Adler: ”The Study of Orchestration ” (2002)
- Berlioz/Strauss: ”Treatise on Instrumentation” (Dover Books on Music, 1948/-91)
- Piston: ”Orchestration” (1955)
- Rimsky-Korsakov: ”Principles of Orchestration” (Dover Publications Inc., 1964)
Spesifisert liste over kapitler fra de ovenstående bøkene og andre artikler vil bli gitt ved begynnelsen av hver modul.