Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Kunst­ne­risk for­dyp­ning II – pro­sjekt

  • Gjennomføres: 2. studieår, over ett semester
  • Avsluttende vurdering: Eksamensmappe
  • Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i utøving
  • Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk

Kort om emnet

Emnet er for studenter ved Masterstudiet i utøving på følgende studieretninger:

  • Improvisert musikk/jazz
  • Det frie masterstudiet
  • Utøving med musikkforskning (for studenter som spiller improvisert musikk/jazz)

Emnet gjennomføres i studiets tredje semester og skal gjøre studenten bedre rustet til å gjennomføre masterarbeidet. I løpet av emnet skal studenten bli mer bevisst på sin identitet, sine roller og muligheter innenfor musikklivet. Hovedfokuset ligger i å kunne identifisere, utvikle og presentere sin personlige profesjonelle portefølje.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • viser et bevisst forhold til sin kunstneriske identitet og kan kontekstualisere eget kunstnerisk arbeid
  • behersker ulike formidlingsformer, samt fremstår som en reflektert musikkformidler
  • kan initiere, utvikle, gjennomføre og lede kunstneriske prosjekter
  • kan gjennomføre interdisiplinære/tverrkunstneriske prosjekter
  • dokumenterer grunnleggende kjennskap til bruk av ulike mediekanaler
  • har innsikt i og kan forholde seg kritisk reflektert til yrkesetiske normer og problemstillinger
  • er bevisst økonomiske forhold knyttet til det å realisere sine kunstneriske visjoner

Studenten vurderes etter de samme læringsmålene i de ulike variantene av Kunstnerisk fordypning – prosjekt. Ved avslutningen av Kunstnerisk fordypning i studiets 2. år vurderes det om studenten har oppnådd et læringsutbytte som tilsvarer læringsmålene.

Innhold

Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av prosjekter, både egne og som deltager på andres prosjekter.

Prosjekter

Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekt(er). Dette skal være avsluttende kunstneriske prosjekter som skal forberede studenten til å gjennomføre masterarbeidet, men skal ikke overlappe med dette. Prosjekter dokumenteres i et format som avtales med hovedveilederen (konsert, innspilling eller lignende). Det skal leveres en skriftlig refleksjon over prosessen i prosjekter.

Krav til semesterprosjektene (gjelder samlet sett for emnene Kunstnerisk fordypning – prosjekt I og II)

  • Minst ett av prosjektene må være interdisiplinært/tverrkunstnerisk (for eksempel inkludere elementer av kunstarter som dans, billedkunst, film osv.).
  • Minst ett av prosjektene skal gjennomføres/presenteres eksternt (utenfor den aktuelle institusjonen).
  • Minst en av de skriftlige refleksjonene skal knyttes opp mot bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet.

Samspillprosjekter

Det organiseres ett felles samspillprosjekt for IJ-masterstudentene hvert studieår.

Felles prosjekter

Det organiseres felles prosjekter for studentene ved det frie masterstudiet hvert studieår. Eksempler på innhold i prosjektene er samspill, innspilling, tverrkunstneriske prosjekter eller seminar om relevante temaer. Studieleder fastsetter innholdet i dialog med studentene og fagmiljøet.

Organisering

Hver student/ensemble får ved studiestart tildelt en hovedveileder, normalt en av høgskolens faste lærere. Hovedveileder følger studenten gjennom hele studiet, og gir faglige og praktiske råd og tilbakemeldinger. Det er knyttet en fast veiledningsressurs til studentens hovedveileder. Studenten får i tillegg prosjektmidler som disponeres i samråd med hovedveileder. Prosjektene planlegges og gjennomføres av studentene selv, men i samråd med hovedveileder.

Ensembler

Organiseres normalt i prosjektuke og er felles for alle ij-masterstudenter.

Felles prosjekt

Organiseres normalt i prosjektuke og er felles for alle studenter ved det frie masterstudiet

Studenten(e) er selv ansvarlig for progresjonen, og må sørge for å gjøre jevnlige avtaler med hovedveileder samt fremføre materiale for og levere materiale (noter, innspillinger, prosjektbeskrivelse etc.) slik at progresjonen opprettholdes.

Studenten(e) er praktisk og økonomisk ansvarlig innenfor ressursrammer gitt av høgskolen for alle forhold knyttet til prosjekt- og konsertorganisering, prosjektavvikling, lyd- og videoopptak.

For oversikt over veiledende undervisningsmengde, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

1. Prosjektplan

Prosjektplan skal godkjennes av hovedveileder i forkant av prosjektstart. Planen skal inneholde beskrivelse av den praktiske planleggingen og gjennomføringen.

2. Arbeidsmappe

Studenten setter sammen en mappe med følgende innhold knyttet til emnets prosjekter:

  • Dokumentasjon i egnet format over gjennomførte prosjekter. Omfang: I alt ca. 180 minutter lydfestet musikk for emnene Kunstnerisk fordypning I - prosjekt og Kunstnerisk fordypning II - prosjekt. Minuttkravet er veiledende og skal sees i sammenheng med den arbeidsinnsatsen studenten må legge i det enkelte prosjekt, avhengig av prosjektets egenart. Hovedveileder godkjenner dokumentasjonen.
  • Logg/skriftlig refleksjon over hvert prosjekt. Hver logg/refleksjonstekst leveres for godkjenning til hovedveileder innen frister fastsatt av hovedveileder. Omfang: ca. 1200 ord per prosjekt.

Frist: Innen 15. november skal innholdet i mappen være fullstendig, og godkjent av hovedveileder.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål slik det er beskrevet i avsnittet Læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensmappe. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer. Studentens hovedveileder er normalt en av sensorene.

Eksamensmappe

Med utgangspunkt i arbeidsmappen setter studenten sammen en eksamensmappe som skal inneholde

  • oversikt over gjennomførte prosjekter med en kort beskrivelse av det enkelte prosjekt
  • prosjektplan for, dokumentasjon av og refleksjoner rundt ett av prosjektene
  • refleksjonstekst (omfang: ca. 1600 ord) med fokus på egen musikerrolle og videre karriere

Frist: Innen 1. desember i emnets tredje semester leveres eksamensmappen digitalt til faglærer.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Publisert: 14. sep. 2021 — Oppdatert: 18. des. 2023