Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Kunst­ne­risk for­dyp­ning III – hoved­in­stru­ment

  • Gjennomføres: 2. studieår, over ett semester
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i utøving
  • Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk

Kort om emnet

Emnet er for studenter ved Masterstudiet i utøving på følgende studieretninger:

  • Soloinstrument/kammermusikk
  • Akkompagnement og kammermusikk for klassiske pianister

Emnet går over ett semester, og omfatter egenutvikling som utøver og opparbeidelse av et allsidig repertoar for å kunne utøve musikeryrket på et høyt nivå. Videreutvikling av studentens kunstneriske uttrykksevne, tekniske ferdigheter og formidlingsferdigheter vil utgjøre en sentral del av arbeidet med emnet.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har tilegnet seg et allsidig og omfattende repertoar
  • viser kunstnerisk uttrykksevne og avanserte instrumenttekniske ferdigheter
  • viser gode ferdigheter innen samspill og kommunikasjon
  • behersker ulike formidlingsformer, samt fremstår som en reflektert musikkformidler
  • kan arbeide selvstendig, målrettet og reflektert med kunstneriske utfordringer
  • kan gjennomføre kunstneriske prosjekter alene og sammen med andre
  • forholder seg kritisk reflektert til fag- og yrkesetiske normer og problemstillinger
Studenten vurderes etter de samme læringsmålene i de ulike variantene av Kunstnerisk fordypning – hovedinstrument. Ved avslutningen av Kunstnerisk fordypning i studiets 2. år vurderes det om studenten har oppnådd et læringsutbytte som tilsvarer læringsmålene.

Innhold

Emnet omfatter innstudering og fremføring av et allsidig og omfattende repertoar. Den enkelte students/gruppes interessefelt og personlige musikalske preferanser vil tillegges vekt, men skal på samme tid utfordres. Videreutvikling av studentens kunstneriske og instrumenttekniske ferdigheter samt musikkformidlingsevne vil være kjernen i emnets innhold. Repertoaret planlegges i samarbeid med hovedinstrumentlærer(e) og akkompagnatør/medspillere, og skal normalt inneholde musikk fra forskjellige epoker og stilarter, og være for forskjellige besetninger. Repertoaret skal normalt ikke inngå i emnet Masterarbeid I eller II.

Hoveddelen av emnet utgjøres av studentens arbeid med

  • å innstudere og fortolke repertoar som normalt er nytt for studenten (omfang: 65 minutter)
  • å utvikle, forberede og gjennomføre offentlige fremføringer (omfang: 45 minutter)
  • relevant litteratur, herunder materiale fra kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning
  • klassetimer og interpretasjonstimer
  • interpretasjonsseminar
For studenter på akkompagnement og kammermusikk for klassiske pianister gjelder følgende:
  • Å innstudere og fortolke repertoar som normalt er nytt for studenten (omfang: 50 minutter akkompagnement- og kammermusikkrepertoar og 15 minutter solorepertoar).
  • Å utvikle, forberede og gjennomføre offentlige fremføringer (omfang: 50 minutter).
  • Innstudering og prima vista-spill.
  • Relevant litteratur, herunder materiale fra kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning.
  • Klassetimer og interpretasjonstimer.
  • Interpretasjonsseminar.
  • Praksis ved NMH.

Organisering

Emnet organiseres som ukentlig, individuell hovedinstrumentundervisning, og akkompagnementstimer for instrumenter der det er aktuelt. Det vil også arrangeres klassetimer og interpretasjonstimer i de ulike instrumentgruppene/fagmiljøene som det forventes at studenten deltar på. I tillegg arrangeres det interpretasjonsseminarer som er felles for alle studenter på masterstudiet i utøving. Undervisningen gis av flere lærere.

For studenter ved akkompagnement og kammermusikk:
Praksis ved NMH inngår som en vesentlig del av arbeidet med emnet. Aktuelle former for praksis er deltagelse ved sang- og instrumentaltimer, akkompagnement ved mesterklasser og forum, orkesterspill og konserter. Omfanget er minst 10 undervisningstimer hvert semester i begge studieår.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

1. Offentlige framføringer

Studenten skal fremføre repertoar med et omfang på minimum 45 minutter (50 minutter for akkompagnement og kammermusikk for klassiske pianister). Repertoaret kan om ønskelig splittes opp i flere fremføringer. Minimum halvparten av repertoaret skal normalt fremføres utenfor Musikkhøgskolens lokaler.

Fremføringen(e) skal dokumenteres med lyd- eller videoopptak dersom hovedinstrumentlærer ikke har mulighet til å være til stede. Studenten velger selv dokumentasjonsform og format. Studenten har ansvar for det praktiske planleggingsarbeidet, tilretteleggingen av fremføringen(e), samt kostnader knyttet til opptak, promotering og eventuelle andre kostnader.

2. Repertoarrapport

Studenten skal levere en godkjent repertoarrapport med minimum 180 minutter gjennomgått repertoar og oversikt over offentlige fremføringer på minimum 120 minutter. Rapporten skal være undertegnet av student og hovedinstrumentlærer.

Frist: Innen 1. desember i studiets tredje semester skal offentlige framføringer være gjennomført og repertoarrapporten leveres til eksamenskontoret.

3. Interpretasjonsseminar

Studenten skal delta aktivt på minst 1 interpretasjonsseminar i løpet av studiet.

4. Orkester-/kammerkorprosjekt

For studenter med orkesterinstrument som hovedinstrument er det obligatorisk deltakelse i ett orkesterprosjekt pr. studieår ved behov.
For studenter med klassisk sang som hovedinstrument er det normalt obligatorisk deltakelse i ett kammerkorprosjekt i andre studieår.

For akkompagnement og kammermusikk for klassiske pianister erstattes 4. kulepunkt av følgende:

4. Konserter

Studenten skal spille på minst fem av Musikkhøgskolens konserter utover de konsertene som inngår i Kunstnerisk fordypning – hovedinstrument i løpet av studiet, og dette skal fremgå av hovedinstrumentrapporten som leveres i 2. år (3. semester).

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Publisert: 17. sep. 2021 — Oppdatert: 18. des. 2023