Studiepoeng: 180 studiepoeng – heltidsstudium over tre år eller deltid over fire år.
Kvalifikasjon: Graden ph.d.
For kandidater med fireårig avtaleperiode (75% progresjon) gjennomføres emnene i opplæringsdelen som oppsatt, mens avhandlingsarbeidet fordeles over fire år.
Studiet reguleres av Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Norges musikkhøgskole (lovdata.no)
Opptakskrav
Jfr. ph.d.-forskriftens § 6.1. Vilkår for opptak
Opptakskrav er oppnådd mastergrad i aktuelt fagområde med godt resultat. Mastergraden skal inneholde en vitenskapelig komponent på minst 30 studiepoeng. Doktorgradsutvalget utarbeider detaljerte retningslinjer for opptak.
Søkere som ønsker å gjennomføre et prosjekt der egen utøving inngår må dokumentere utøvende nivå og redegjøre for den utøvende komponentens plass i prosjektet.
Programmet tar opp kandidater med finansiering via stipendiatstilling på NMH og kandidater med ekstern finansiering. For de som søker stipendiatstilling ved NMH, vil søknad om opptak til programmet og søknad om stipendiatstilling skje samtidig.
Uansett finansieringskilde er det en forutsetning at den som tas opp er funnet kvalifisert etter en sakkyndig vurdering i tråd med §6 i Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Norges musikkhøgskole.
Kort beskrivelse av studiet
NMHs ph.d.-program er en treårig utdanning med et omfang på 180 studiepoeng. Det er mulig å fordype seg i fagområder som inngår i NMHs forskningssentre:
- Musikkpedagogikk/Utdanningsforskning i musikk
- Musikkterapi/Musikk og helse
- Praksisorientert musikkvitenskap (inkluderer det tidligere fagområdet oppføringspraksis, men kan også omfatte eksempelvis musikkteori)
For å lese mer om forskningssentrene, se nmh.no
Studiet består av en opplæringsdel på 30 studiepoeng og et forskningsprosjekt med et omfang på 150 studiepoeng som skal munne ut i en avhandling. Bestått opplæringsdel er en forutsetning for å levere avhandlingen til avsluttende vurdering. Undervisningsspråket er skandinaviske språk og engelsk. Avhandlingen kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk.
For språkkrav, se retningslinjer på nmh.no.
Studiet reguleres av Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Norges musikkhøgskole (heretter kalt «forskriften»)
Mål for studiet
Ved fullført ph.d.-studium er det forventet at kandidaten
(kunnskap)
- kan bidra til utvikling av kunnskap, teori og metoder innenfor musikkforskning
- dokumenterer omfattende systematisk kunnskap på internasjonalt nivå
- har systematisk kunnskap om og kan vurdere metodebruk, forskningsdesign og sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner som grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid
(ferdigheter)
- kan formulere, designe, igangsette og gjennomføre forsknings- og utviklingsarbeid, selvstendig og i samarbeid med andre
- kan vurdere og kritisk analysere teorier og metoder innenfor musikkforskning og på et vitenskapelig grunnlag utfordre etablert kunnskap og praksis
(generell kompetanse)
- kan gjennomføre forskning med høy etisk bevissthet og faglig integritet
- kan formidle forskningsresultater gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale publiseringskanaler og delta i faglige diskusjoner nasjonalt og internasjonalt
- kan formidle forskning til ulike målgrupper og bidra til å utbre forståelse for bruk av vitenskapelige metoder og resultater.
Organisering
Doktorgradsutdanningen er organisert som et heltidsstudium over tre år og består av en opplæringsdel på 30 studiepoeng og et selvstendig forskningsarbeid på 150 studiepoeng. I opplæringsdelen inngår programkurset Forskning på musikkpraksiser, kurs i vitenskapsteori, forskningsmetode med etikk, et prosjektspesifikt kurs og forskningsformidling.
Studiet er organisert med forelesninger, veiledning, selvstendig arbeid og aktiv deltakelse i forskerforum.
Den enkelte emnebeskrivelse spesifiserer arbeidskrav, herunder obligatorisk undervisning.
Vurdering
Alle emner i ph.d.-programmet vurderes med bestått/ikke bestått.
Vitnemålet blir utstedt når kandidaten har bestått emnene som til sammen oppfyller kravene til en ph.d.-grad. Tittel på avhandlingen presenteres på vitnemålet.
Kvalitet i utdanningen
NMH har et system for å sikre og videreutvikle kvaliteten på alle deler av utdanningen. Studentene er viktige bidragsytere i dette arbeidet gjennom blant annet å delta i studentevalueringer.
Les mer om utdanningskvalitet ved Musikkhøgskolen.