- Gjennomføres: Et semester, vår
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk
Kort om emnet
Faget er organisert som et utøvende, improvisert utforskningsrom for alle instrumenter og sjangertilhørigheter. Utprøving og refleksjon rundt ulike improvisasjonsmetoder og termer i møte med ulikt innhold, står sentralt. Vi vil jobbe i ulike ensembleformater, fra helt fri improvisasjon til friere improvisasjon med base i konkretiserte rammer. Kurset vil også berøre verker hvor improvisasjon utgjør en sentral del av verket. Faget berører også improvisasjon som utøvd filosofi og holdningssett.
Arbeidet med emnet er i størst mulig grad basert på muntlig overlevering og bearbeidelse igjennom utøving.
Emneansvarlig: Fagseksjon for improvisert musikk, jazz og folkemusikk
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten:
- kan improvisere innen et utvalg av ulike musikalske situasjoner og musikalsk materiale
- kan forvalte improvisatoriske delkomponenter og mulighetene disse gir for ulike kombinasjoner i møte med materialet
- kan forvalte improvisatoriske muligheter i en gitt musikalsk situasjon med hørbar tillit til egne idéer, personlige og intuitive valg
- kan vurdere ulike improvisasjoner med base i verbalisert, improvisert fagkompetanse
Innhold
Emnet vil inneholde
- repertoar over et bredt spekter, fra helt fri improvisasjon til improvisasjon ut fra fastlagte/avtalte premisser
- arbeid med et variert utvalg ensembler
- arbeid med kultivering og utvikling av generelle prinsipper fra musikksjangere der improvisasjon er eller kan være en integrert del
Organisering
Undervisningen foregår i gruppe sammensatt på tvers av instrumentgrupper, stilarter og sjangere.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk, aktiv deltagelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Dersom studenten ikke får bestått vurdering i emnet, må studenten følge undervisningen i emnet på nytt