- Gjennomføres: To semestre, høst og vår
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk
Kort om emnet
Emnet introduserer studenten for mentale og praktiske strategier som skal hjelpe til å løse kjente og ukjente problemer i studentens innlæringsprosess, og vil bidra til mer effektiv og hensiktsmessig øving.
Man tenker gjerne at mental øving er øving uten å spille på instrumentet. I emnet tilnærmer vi oss øving 50/50 både mentalt og praktisk, med mål om å utvikle bedre konsentrasjon, bli mer effektiv og minske belastningsskader.
Emnet tilbys for alle studenter på utøvende og pedagogisk studieprogram.
Emneansvarlig: Fagseksjon for dirigering, sang og kirkemusikk
Innhold
Emnet vil blant annet gi en innføring i:
- Hvordan styrke koblingen mellom den utøvende kropp og det musikalske sinn
- Visualisering av hvordan det føles og hvordan det høres ut gjennom både gjenskaping og projisering av bevegelser og klang
- Øvelser i rytmisk, koreografisk og utvidet konsentrasjon
- Umiddelbar memorering
- Utvikling av «det indre øret»
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har utviklet mentale og praktiske teknikker og strategier for øving
- har kunnskap om sitt eget nivå og øver ut ifra dette
- har kunnskap om at "det indre øret" bør være med i øvingen
- har kjennskap til hvordan hjernen fungerer- de ubevisste og bevisste mekanismene som foregår når man spiller.
Organisering
Emnet undervises i gruppe på 60 minutter x 20 ganger fordelt på høst og vår. Det undervises i øving på studentenes hovedinstrument der de er aktive og passive deltakere i undervisningen.
Emnet inneholder også muntlige presentasjon, øving i gruppe, innstuderingsoppgaver og noen hjemmeoppgaver som er tilknyttet de ulike øvingsstrategiene som det undervises i.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering må emnet gjennomføres på nytt i sin helhet.