- Gjennomføres: To semestre, høst og vår
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk
Kort om emnet
Med utgangspunkt i diskusjoner av sentrale musikk-/kunstfilosofiske tekster, og aktuelle eksempler fra musikalsk praksis, gir emnet en innføring i grunnleggende tenkning omkring kunstens verdi og funksjon i et moderne samfunn. Emnet har fokus på anvendelse av filosofiske perspektiver med relevans for høyere musikkutdanning og musikerprofesjonen.
Emneansvarlig: Fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har kunnskap om filosofiske perspektiver på kunstens verdi og funksjon i et moderne samfunn
- kan analysere og drøfte kunstens verdi og funksjon i samfunnet i lys av ulike filosofiske perspektiver
- kan reflektere selvstendig og kritisk over og formidle filosofiske perspektiver på kunstens verdi og funksjon i samfunnet
Innhold
Emnet gir innføring i grunnleggende musikkfilosofiske spørsmål og diskusjoner med relevans for tenkning omkring musikkens verdi og funksjon i dagens samfunn. Sentralt står følgende tematikker
- Hva er musikk godt for?
- Musikk og dannelse
- Musikkopplevelse som eksistensiell erfaring
- Musikkens egenverdi – finnes den? Hva betyr i så fall det?
- Musikk og bærekraft
Organisering
Undervisningen vil i bestå av en rekke seminarer, hvor sentrale musikk- og kunstfilosofiske tekster presenteres og diskuteres. På seminarene bidrar både lærere og studenter aktivt. En del av arbeidet foregår som selvstendige studier av obligatorisk litteratur.
I tillegg til emneansvarlig lærer, vil flere lærere delta som gjestelærere.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltagelse i emnet. Studenten skal delta aktivt i seminarenes samtaler og diskusjoner, med egne fremlegg og respons på medstudenters fremlegg. Det fremgår av undervisningsplanen når egne fremlegg og respons på andre fremlegg skal foregå.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer(e) på grunnlag av en individuell vurdering av studentens arbeid i emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering må studenten følge emnet på nytt i sin helhet.