- Gjennomføres: To semestre, høst og vår
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk
Kort om emnet
Emnet omfatter sangskriving og produksjon av eget materiale. Emnet fokuserer på sangskriving som en symbiose mellom tekst, musikk og sanglig fortolkning, og emnet er derfor bare åpent for låtskrivere/komponister som selv er praktiserende sangere.
Sangstudenter på KAUTIJ, FRIBA og KAMP jazz/pop/rock med sang og sangskriving som sentrale deler av sin kunstneriske praksis,prioriteres i noen grad, men er ikke garantert plass. Studenter fra andre studieretninger kan tilbys plass ved ledig kapasitet.
Alle søkere til emnet må levere dokumentasjon på sanglige kvaliteter og tidligere sangskriving, ved å sende inn opptak der de synger en egen/egne låt(er), samt vedlegg av sangtekst(er). Søknadene vurderes av hovedlærer i emnet.
Lydfilene sendes på epost til valg@nmh.no innen 19. april kl. 23.59.
Emneansvarlig: Fagseksjon for improvisert musikk, jazz og folkemusikk.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har konkrete redskaper og innsikt i prosessbasert, kreativt kunstnerisk arbeid – og kan anvende dette på tekstutvikling og sangskriving
- er bevisst sine estetiske preferanser og sin egenart, musikalsk, poetisk og sanglig
- er bevisst sine vaner og tilbøyeligheter som utøver og sangskriver – og klarer å utforske virkemidler som ligger utenfor disse
- kan få og gi konstruktive tilbakemeldinger på eget og andres kreative arbeid
- har noe kunnskap om ulike arrangeringsteknikker og komposisjonsgrep – og kan anvende disse på egne låter
- har kjennskap til programvare for arrangering, innspilling og produksjon – og kan anvende noe av det til å spille inn og bearbeide skisser av egne låter
- har innsikt i tradisjonell studioproduksjon – og kan under veiledning spille inn og mikse eget materiale
- kan fremføre egne låter
Innhold
I emnet skal studenten arbeide med tekstskriving, sangkomposisjon og arrangering for mindre ensembler. Temaer i undervisningen vil i stor grad preges av studentenes fokusområder, men vil også omfatte drøfting av ulike kunstneriske muligheter og valg, historiske og filosofiske perspektiver, lesing og lytting. Videre arbeides det med fremføring av eget materiale, og innspilling og editering i studio.
Organisering
Emnet er organisert i 18 samlinger, á 3 undervisningstimer. Studentene undervises av et team med sammensatt sangerskriver-kompetanse, hvorav en hovedlærer har ansvar for de fleste samlingen. I tillegg til lærerteamet kan det forekomme besøk av gjestekunstnere. Timene vil ha form av fellesundervisning, gruppearbeid og eller parallelt eget arbeid med veiledning. I 2. semester får hver student en innspillingsøkt i studio under veiledning av produsent som også inngår i lærerteamet. Studentene får også tilbud om inntil fire individuelle veiledningstimer med en lærer i teamet. Det forutsette selvstendig arbeid med eget materiale mellom samlingene.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk deltagelse i emnet. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.
- Studenten skal delta aktivt i undervisningen, det innebærer:
- å forberede og presentere eget materiale for gruppen
- å delta i samtaler om både sitt eget og de andre studentenes arbeid
- å dele og utveksle ferdigheter og kompetanse med de andre i gruppen, både på idéplanet og i praktisk arbeid med konkret materiale
- Studenten skal under veiledning av skolens lydprodusent gjennomføre innspilling og ferdig studioproduksjon av 1 (en) sang som er skrevet i arbeidet med emnet.
- Studentene skal framføre 2 (to) egne sanger som er skrevet i arbeidet med emnet på en felles avslutningskonsert i 2. semester
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av de to faglærerne i emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering. Alt etter hva som er praktisk gjennomførbart kan studenten enten arrangere en fremføring med publikum eller presentere sitt arbeid på en intern fremføring/presentasjon for de to sensorene.