Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Tonal klas­sisk impro­vi­sa­sjon

  • Gjennomføres: Ett semester, vår
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk


Kort om emnet

Emnet egner seg for studenter som ønsker å utforske ulike metoder for tonal improvisasjon med den hensikt å dra nytte av dette i egen konsertvirksomhet og undervisning. Emnet tar både for seg improvisasjon på studentens hovedinstrument og bi-instrument om ønskelig. Vi vil utforske improvisasjon i solo kontekst samt ensembler.

Det kreves ingen spesielle forkunnskaper om teori eller improvisasjon for å delta i dette emnet. Undervisningen baserer seg på en åpen form der prøving og feiling er viktige momenter for tilegning av ny kunnskap. Lærerne i emnet har ulik bakgrunn og erfaring knyttet til improvisasjon og vil selv bli med på å utforske å lære av hverandres metoder.

Emneansvarlig: Fagseksjon for stryk og harpe, fagseksjon for musikkteori, komposisjon og musikkteknologi.


Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • Har kjennskap til ulike metoder for tonal improvisasjon
  • Har opparbeidet en formfølelse for improvisasjon i ulike musikkformer og stiler
  • Viser evne til å oppfatte større linjer i musikken, samt være i stand til å lage en «improvisasjonsplan».
  • Har evne til å tilegne seg kunnskap fra «modeller» i musikklitteraturen, samt være i stand til å lage sine egne variasjoner over disse modellene.
  • Har et bevist forhold til forskjellen mellom intuitiv og planlagt improvisasjon, samt hvordan disse ulike holdningene kan kombineres, eller ignoreres.


Innhold

Emnet plasserer seg i et skjæringspunkt mellom en praktisk-teoretisk og intuitiv tilnærming til tonal improvisasjon. Faget veksler slik mellom historiske improvisasjonsmetoder, modeller hentet fra musikklitteraturen og en intuitiv tilnærming hvor rammene ikke er begrenset.

Vi vil også gjennomgå et variert utvalg av historiske kilder om improvisasjon, samt kortere utdrag fra moderne forskning om temaet.

Emnet vil primært ha fokus på tonale stilarter fra ca 1600-1940, men trekker linjer til hvordan dette lever i beste velgående i filmusikk, folkemusikk, pop, rock og andre sjangrer.

Organisering

Emnet undervises i grupper med 12 dobbeltimer (à 90 minutter) hver uke over ett semester.
Faget er inndelt i 4 moduler a 3 dobbeltimer som tar for seg ulike praktisk-teoretiske tilnærminger til improvisasjon.
Retoriske virkemidler slik som rubato, pauser, repetisjon, klangvariasjon, dramaturgi osv. vil bli behandlet parallelt i alle moduler.

Modul 1: Figurasjonspreludier for soloinstrument (Fra barokken til romantikken)
Modul 2: «Partimento» En introduksjon til improvisasjonsmetodikken fra 1700-tallets Napoli
Modul 3: Improvisasjon i periodiske former (Menuetter, valser og andre små former)
Modul 4: Intuitiv improvisasjon. Disse timene spres utover hele semesteret slik at det oppstår en konstant veksling mellom det teoretiske og intuitive.


Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i emnet. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.
  2. Fremføring av egne improvisasjoner som dokumenteres med lyd og videopptak. Nødvendig opplæring i opptaksteknikker inngår i emnet.
  3. Innlevering av egen «skissebok» hvor student viser musikalske mønstre de har samlet fra undervisningen og egne analyser av verk fra musikklitteraturen.

Avsluttende vurdering

Arbeidskravene i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Publisert: 7. mar. 2024 — Oppdatert: 15. apr. 2024