Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Autorisert pianostemmer

Torkil Rødvand sitter og stemmer flygel

Pianostemmer Torkil Rødvand har fått autorisasjon fra Norges Pianostemmer og Teknikerforening, som den første fra utdanningen på NMH.

Rødvand ser det som en hyggelig anerkjennelse, og en bekreftelse på at han kan faget.

– Det er dessuten et kvalitetsstempel for kundene mine, slik at de kan stole på at instrumentene deres blir ivaretatt av en profesjonell. Også er det fint å få være en del av det som finnes av kollegium og fagmiljø, sier Rødvand.

Det var ingen selvfølge at yrkestittelen skulle bli pianostemmer. Fra før har han utdanning i musikkvitenskap og musikkdesign, og hadde siktet seg inn på en karriere som arrangør, komponist og musikk- og lyddesigner.

Men det er mange om beinet, og han opplevde at albuene var litt for butte til å trenge gjennom massen av unge, håpefulle.

– Da jeg hørte om pianostemmerutdanningen og den generelle mangelen på pianostemmere øynet jeg et håp om et virke hvor jobbene kranglet om meg og ikke motsatt, sier Rødvand.

Han kom inn på NMH, og har ikke sett seg tilbake siden.

– Jeg har alltid hatt nerdete gener, og særlig interesse for gehør, så det føltes egentlig som om faget var skreddersydd for meg. Nå kan jeg jobbe med pianoer til jeg blir blå, og gjøre musikk når sjansen byr seg uten å være bekymra for det økonomiske, sier han.

Torkil Rødvand sitter ved flygel, og spiller med den ene hånden

En musikkhåndverker

Han forteller at musikalsk forståelse, både praktisk og teoretisk, samt godt gehør, hjelper en langt på vei. Men det er ikke nødvendigvis avgjørende.

– Noe av det viktigste er å ha nysgjerrighet og driv til å løse problemer. En svært viktig del av jobben vår er å fikse ting som ikke funker på kort varsel, og å jakte på og fjerne ulyder. Tålmodighet, nøyaktighet og ro er essensielt, sier Rødvand.

I denne delen av yrket sitt er han like mye en håndverker som en musiker.

– Et flygel eller piano består av utallige kausalitetskjeder som må forstås og kontrolleres, så praktisk og teknisk sans, kombinert med en liten slump pragmatikk, er viktig i møte med ethvert instrument. Også må man jo finne glede i å utløse instrumentenes klangpotensiale!

Verktøy for pianostemming på svart underlag, flygel i bakgrunnen
Rødvand betrakter seg som en håndverker like mye som en musiker. Verktøykassen er på plass.

På NMH er det rundt 200 instrumenter som ivaretas av Rødvand og de andre pianostemmerne. Dessverre er store deler av beholdningen fryktelig slitt etter mange års tro tjeneste.

– Vi farter veldig mye rundt og slukker branner på instrumenter som fortjener mye mer kjærlighet enn vi har tid til. Min gode kollega Jan Haghus byttet nylig hammere og basstrenger, samt jobbet grundig med mekanikk og klang på Steinway C bak salene. Det ble ekstremt bra!

Bak slitasjen mener Rødvand likevel at det bugner av flotte instrumenter.

– Jeg er veldig glad i Bösendorfer i Sandvoldsalen, selv om jeg synes de ekstra fire tonene i bassen er en ganske tøysete gimmick, sier han.

Han sier han føler seg veldig privilegert med å jobbe på NMH, og trives med kombinasjonen av frilansing og faste rammer som den fører med seg.

– Her slår jeg flere fluer i en smekk med et godt fagmiljø, fine instrumenter, faste rammer og nær kontakt med dyktige musikere. På sikt håper jeg å få jobbe tettere på turnerende konsertpianister, men jeg må nok opparbeide meg mer erfaring før det blir aktuelt, sier Rødvand.

Jeg øynet et håp om et virke hvor jobbene kranglet om meg og ikke motsatt.

Torkil Rødvand, pianostemmer