– Du har verdi som menneske uavhengig av hvordan du presterer, sa Frøyen fra scenen i Levinsalen.
I teorien vil vel de færreste bestride dette, men for mange musikere kan det være vanskelig å skille hvem de er fra det de gjør. Å ha god selvfølelse handler om at man føler at man har en verdi som menneske, at man aksepterer både sine styrker og svakheter og at denne verdien er uavhengig av hvordan man presterer som musiker. Selvtillit derimot, fortsatte Frøyen, er knyttet til prestasjon, og er gjerne avhengig av både kontekst og type aktivitet. Man kan for eksempel ha god selvtillit i konsertsituasjonen, men ha dårlig selvtillit når det gjelder bladlesning. Man kan ha god selvtillit som arrangør, men dårlig selvtillit i å undervise i musikk. Selvtillit henger sterkest sammen med hvordan man tidligere har opplevd å prestere på oppgaver som ligner den man står overfor.
Men hvordan har det seg at så mange musikere knytter sin egenverdi opp mot hvordan de presterer på instrumentet? Frøyen mener det kan henge sammen med at musikere gjerne starter med aktiviteten i svært ung alder. Mange får tidlig merkelappen «talent», og vokser opp med applaus og positiv oppmerksomhet når de presterer godt på instrumentet sitt. I tillegg er det ofte sånn at «de beste» løftes fram innad på kulturskolen eller programmet de går på og i media. Hvem du er og hvor godt du spiller er således noe som stadig kobles sammen, både av en selv og av miljøet rundt.