– Årets prisvinner har bak seg en lang karriere som utøver på valthorn, både solistisk og i ensembler. Som student på Norges musikkhøgskole i 1980-årene videreutviklet han gehørspill som hovedprinsipp i musikkopplæringa, både som metode for egenutvikling og for samspill. Metoden involverer lytting og imitasjon og samspill, improvisasjon og rytmisk musikalsk lek. Dette er spesielt viktig i amatørkorpsbevegelsen og for rekruttering av talenter til høyere musikkutdanning, sier styreleder Einar Solbu i Lindemans Legat.
Banebrytende arbeid
Ifølge Solbu har Runar Tafjord gjort et banebrytende arbeid både som utøver, hornpedagog, dirigent, instruktør, musikkskaper og tilrettelegger.
– Alle disse delene av en musikertilværelse henger uløselig sammen i hans liv, og i hans arbeid er pedagogens handlingsrom uløselig knyttet til at de utøvende og skapende aspekter også er med, hele tiden.