- Gjennomføres: 1 semester, vår.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.
Kort om emnet
I Motivasjon, prestasjon og scenisk nærvær vil studentene jobbe med egne prosesser knyttet til motivasjon, øving, forberedelse til prestasjon, selv-ivaretakelse og scenisk nærvær. Studentene vil få erfaring med å lytte, slippe kontroll, og å være til stede i det de gjør.
I emnet vil man gå dypere inn i temaer som har vært tatt opp i UTSTØ10 og UTSTØ11 Utøvende støtteemne.
Faglærer i emnet: Barbra Coco Laurré
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har erfaring med og kan ta i bruk teknikker for å håndtere stress
- har erfaring med og kan ta i bruk teknikker som fremmer scenisk nærvær
- har et bevisst forhold til egne øverutiner
- kan reflektere over sin identitet som kunstner
- har opparbeidet tillit til egen kompetanse
- har erfaring i å mestre følelsesmessige utfordringer
Innhold
Aktuelle temaer:
- Livet som musiker.
- Stressforebyggende teknikker.
- Motivasjon og ambisjon.
- Kunsten å øve.
- Tenn – du er på! Scenisk nærvær.
- Trygghet på scenen.
- Ditt personlige uttrykk som utøver.
- Prestasjonsforberedelse.
- Nærværstrening.
- Visualiseringsteknikker.
- Pusteteknikk.
- Konsentrasjonsøvelser.
Organisering
Emnet undervises i bolker á tre timer over fem ganger i løpet av ett semester. I tillegg vil studentene få tilbud om inntil to timer individuell veiledning.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk aktiv deltakelse i emnet. Dette innebærer normalt at fravær fra mer enn én undervisningsdag medfører at studenten ikke består emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag en vurdering av studentens arbeid med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt. Studenter som har strøket i emnet vil ikke bli prioritert til nytt opptak.