Fagområde: Kunstnerisk utviklingsarbeid
Din tonalitet er ikke min tonalitet
Et prosjekt om møter mellom utøver, komponist og (mikro)tonalitet.
Sammendrag
Prosjektet undersøker hvordan utøvere kan utvikle et aktivt, kroppslig forhold til ulike tonaliteter – fra mikrotonalitet og renstemming til modal og liketemperert praksis.
Siden 2021 har sanger Unni Løvlid (NMH) og cellist Marianne Baudouin Lie (NTNU) utforsket (mikro)tonalt mangfold – for ny musikk, metodikk og lyttende utøverkunnskap. De har samarbeidet med komponister som lar tonalt mangfold være et premiss for ny musikk. Materialet omfatter nyskrevne verk, improvisasjoner og bearbeidet folkemusikk. Målet er å styrke forståelsen for tonal variasjon i både komponert og improvisert praksis.
Bakgrunn for prosjektet
Prosjektet springer ut av Løvlids kompetanse og bakgrunn i tradisjonsmusikk og Lies forankring i klassisk/samtidsmusikk. Ulike ståsteder brukes som ressurs for å utvikle nye lyttemåter, auditive læringsmetoder og ensemblepraksiser. Institusjonelle partnere er NMH og NTNU, og prosjektet involverer kolleger, studenter og komponister nasjonalt og nordisk.
Prosjektets mål
Prosjektet har tre mål: (1) Å legemliggjøre et mangfold av (mikro)tonalitete, (2) å videreutvikle utøverkunnskap og musikalsk fleksibilitet og (3) å utarbeide metodikk for undervisning og utvikling.
I prosjektet undersøkes hvilke prosesser, innsikter og musikk som oppstår i møtet mellom to utøvere, ulike tradisjoner og tett samarbeid med komponister, kolleger og studenter; hvordan mikrotonale systemer kan gjøres naturlige og trygge i utøvelse; samt hvordan kombinasjonen av improvisasjon og partiturarbeid på tvers av bakgrunner kan generere ny musikk og ny utøverkunnskap.
Materiale og metode
Unni Løvlid og Marianne Baudouin Lie kombinerer gehørsbasert og notebasert innøving, lyttestrategier og improvisasjon, intonasjonslaboratorier, samt samarbeid med komponister. De utvikler øvingsoppskrifter, notasjonseksempler og «lyttekart» for ulike systemer, og prøver ut pedagogiske verktøy i utforskning sammen med studenter.
Repertoaret inkluderer bestillingsverk av Sven Lyder Kahrs, Lasse Thoresen, Karin Rehnqvist, Lene Grenager, Ole Henrik Moe og Jon Øivind Ness, samt egenimprovisasjoner og materiale som oppstår.
Finansiering
Prosjektet finansieres av NMH og NTNU og med bidrag fra Kulturdirektoratet, FFUK, FFLB og Komponistfondet.
Dokumentasjon og formidling
Forventede resultater er metoder for å anvende tonalt mangfold i kunstnerisk utviklingsarbeid og undervisning, samt et kunnskapsbidrag som utfordrer standardisering og fremmer estetisk mangfold i musikkutøving og -utdanning.
Prosjektet formidles gjennom konserter, foredrag og publikasjoner, som omfatter blant annet:
2022 Levanger — (Keynote) Universitetet i Nord
2022 Bergen — Ny Musikk Bergen
2023 Hamar — Nordisk Poesifestival, Ny Musikk Innlandet
2024 Stockholm — Samtida Musik
2024 Trondheim — Dokkhuset Scene
2024 Reykjavik — Mengi
2024 Glasgow — Nordic Music Day: presentation, concert, live performance (BBC Radio 4)
2025 Tallinn — EPARM (performance presentation)
Plateinnspilling planlegges 2025/2026
Publisert: 8. sep. 2025 — Oppdatert: 9. sep. 2025