Mist er beskrevet som en samling av punkter for piano, slagverk og sinus-toner. «En tåke er en samling punkter. Hvert punkt har tåken som kontekst. I dette stykket forekommer ikke et punkt (dvs. en tone) i et vakuum. Den slippes løs i et miljø der den kan resonere i varierende grad. Verket handler om morfologien og topografien til denne resonansen», har komponist Michael Pisaro sagt om verket.
Madalena og María møttes i Oslo i august 2023, der begge tar en master i utøving ved NMH. Siden de møttes har de vært opptatt av å fordype seg i dette prosjektet og utforske mulighetene til piano og slagverk i dette stykket sammen.
Omtale
Madalena Rato
Madalena Rato er en ung portugisisk perkusjonist som har utfordret seg selv ved å delta i fremføring av samtidsverk, og dermed avvikle sin tradisjonelle kunstneriske praksis. Hun studerer for øyeblikket på master i utøving ved Norges musikkhøgskole med Jennifer Torrence og Kjell Tore Innervik. Hun fullførte sin grad ved Lisboa musikkskole med Pedro Carneiro, Richard Buckley og Jeffery Davis i 2023. Madalena samarbeider med unge komponister, med stor interesse for samtidsmusikk og tverrfaglige prosjekter. Hun har urfremført flere verk, inkludert blant annet «Od'Estantes» og «Desponto no Prado» av Eva Aguilar, og «maistrêscincoumespaçodoisumtrêsseisumquatrocincozerozero» av Inês Madeira Lopes. Hun er utøver i forestillingen «Carta» av skuespiller og regissør Mónica Calle; i «Noite de Reis», en forestilling regissert av Ricardo Neves – Neves; og i «assobios, gritos e fonemas dançantes», en konsert skapt av Anabela Duarte. Hun har samarbeidet med ulike ensembler, spesielt Portugals kammerorkester og Oslo Sinfonietta. I 2021 og 2022 deltok hun i det unge komponistprogrammet ved Victor Córdon Studios, koordinert av Luís Tinoco, som integrerer musikk, teater, dans og multimedia under kunstneriske opphold. Madalena er skaperen og utøveren av forestillingen «Ok, honey», en tverrfaglig forestilling som hadde premiere i juni 2022 på Rua das Gaivotas 6 i Lisboa.
María Ayala Ferrer
María Ayala Ferrer er en spansk klassisk skolert pianist som begynte sine musikkstudier i som seksåring i hjembyen Murcia, Spania. Hun ble så begeistret for instrumentet at hun bestemte seg for å studere det profesjonelt. Da hun var 18, flyttet hun til Salamanca for å ta en bachelorgrad ved Conservatorio Superior de Música de Castilla y León (COSCyL), under veiledning av professor José Felipe Díaz Álvarez-Estrada frem til 2022. I løpet av denne perioden deltok hun også i klassene til professor Míriam Gómez-Morán, professorene Brenno Ambrosini, Alberto Rosado, Alejandro Bustamante og Dimitri van Halderen. Fra 2022–2023 fullførte hun også en mastergrad ved samme skole. I løpet av sin profesjonelle karriere har María mottatt mesterklasser fra pianister som blant annet Josep Colom, Janina Fialkowska, professorene Caspar Frantz, Alexander Schmalcz, Marco Alpi, Raffaello D’Aniello, Boris Berman og Elisabeth Leonskaja. Det var i Salamanca at María oppdaget mulighetene og nyansene i samtidsmusikk. Siden den gang har hun samarbeidet med komponister som Gabrielle Manca og Vasco Negreiros, og fordypet seg i repertoaret med elektronisk musikk av andre komponister som María Eugenia Luc. I 2023 begynte María på en master i utøvende musikk med forskning ved Norges musikkhøgskole, med professone Håvard Gimse og Sigurd Slåttebrekk, med hovedfokus på musikken til Robert Schumann.