Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Her

Scenebilde av danser fra forestillingen Her

I forestillingen Her smelter sang, dans og teater sammen til ett uttrykk. Dette er en solo-forestilling i grenseland mellom samtidsopera og danseteater, der det nære og personlige møter det kollektive minnet.

Forestillingen er utviklet i et flettverksarbeid mellom Silje Aker Johnsen, sanger og danser, og kunststipendiat ved NMH Erik Dæhlin, komponist og regissør for verket, samt tekstlig med forfatter Hanne Ramsdal. Øvrige medvirkende er dramaturg Oda Radoor, scenograf Mari Lotherington, lysdesigner Martin Myrvold og kostymedesigner Sarah Brinkmann.

En huskende kropp

«Det velkjente øyeblikket som raskt fyller kroppen. Minnet om det jeg en gang drømte om. Et glimt som åpner et ukjent spor. Alt det som har forsvunnet. Minnet som skal fullføres. Minnet som gis et siste nådestøt.

En levende kropp er en huskende kropp. En huskende kropp er en levende kropp. Å minnes kan være en frigjørende handling hvor noe forvandles eller en forsoningsprosess mellom kroppen av i dag, kroppen av i går og det den kan bli.

Forestillingen er støttet av Kulturrådet og skapt i forbindelse med Stipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid ved Norges musikkhøgskole og Operahøgskolen, KHiO.

Om Erik Dæhlin og Silje Aker Johnsen

Erik Dæhlin har lenge jobbet i et eksperimentelt musikkteaterlandskap som utøver, komponist og regissør. Han arbeider tett på utøveren og med rommet i sine verk, og rollene i det skapende arbeidet viskes ut. Gjennom en langsom prosess utvikler han materialer sammen med utøveren, og i Mari Lotheringtons scenografi arbeider han live med elektronikk og aktivering av rommet i samspill med det som skjer på scenen. Prosjektet er en del av Dæhlins kunstneriske forskningsprosjekt ved Norges musikkhøgskole.

I 2017 høstet Silje Aker Johnsen lovord for sin tolkning av rollen Malin i operaen Ballerina ved DNO&B. Morgenbladet skrev «Silje Aker Johnsen bærer forestillingen og har jobbet fram et imponerende troverdig kroppsspråk». I sitt utøvende forskningsarbeid med kropp og stemme som stipendiat ved Operahøgskolen, KHiO, fortsetter hun å utforske hva en moderne operasanger i dag kan være

Publisert: 13. aug. 2020 — Oppdatert: 13. aug. 2020