Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music
No En
Søk

Mikro-ekspresjonisme i makro-format

Sanae Yoshida med hånden inni et flygel og blomster rundt

Stipendiat og pianist Sanae Yoshidas prosjekt handler om det mikrotonale klaveret. På denne konserten spiller hun med Ensemble Temporum og Agnes Hvizdalek.

Tomoko Fukushi, Shuko Katami, Asako Sekiyama

Program

  • Agnes Ida Pettersen (1981–): Rhapsody (urframføring)
  • Jon Øivind Ness (1968–): Nithkræft (for sekstett)
  • Arnold Schönberg (1874–1951): Pierrot Lunaire (for kvintett og stemme)

Medvirkende

  • Agnes Hvizdalek (stemme)

Ensemble Temporum

  • Kai Grinde Myrann (dirigent)
  • Sanae Yoshida (klaver)
  • Aliisa Neige Barrière (fiolin)
  • Bénédicte Royer (bratsj)
  • Ingvild Nesdal Sandnes (cello)
  • Helen Benson (fløyte)
  • Ida Kateraas (klarinett)

Omtale

Ensemble Temporum har lenge ønsket å framføre Schönberg-klassikeren Pierrot Lunaire, og med den norsk-østerriske improsangeren Agnes Hvizdalek på laget forsøker de å oppnå et nytt, troverdig og spennende uttrykk. Pierrot Lunaire (fra 1912) ble særlig kjent for sin sprech-gesang; en syngestil som faktisk er svært mikrotonal med sin utstrakte bruk av glissandi – en blanding av sang og tale.

Verkene til Jon Øivind Ness og Agnes Ida Pettersen er skrevet til pianist Sanae Yoshidas stipendiatprosjekt Det mikrotonale klaver – et prosjekt som dreier seg om ulike måter å skape mikrotonalitet på gjennom et akustisk klaver, enten det er snakk om omstemming, flageoletter, prepareringer eller annet.