Denne fløyteduoen består av Gabriela Irzyk og Małgorzata Mikulska, og spilte for første gang i 2021, under produksjonen av teaterstykket «Finnegans F/Wake» med musikk av den anerkjente polske komponisten Wojciech Blecharz. Siden oktober 2022, har duoen blitt tatt opp på postdoktorprogrammet for samtidsensembler i Eva Furrers klasse på Universitetet i Wien. Sammen med Maciej Michaluk (live-elektronikk) har gruppen blant annet spilt på Wroclav Flute Meetings, Høstfestivalen for samtidsmusikk i Warsawa og Den internasjonale lydkunstfestivalen i Krakov. Hovedmålet deres er å skape et felles lydrom kombinert med nye medier.
Małgorzata Mikulska er også medlem av Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, et av de mest aktive polske ensemblene for ny musikk. I 2021 vant de Ensemble-prisen, utdelt av Ernst von Siemens Music Foundation. Gabriela Irzyk er en av grunnleggerne av Sound Factory Orchestra, et Wroclaw-ensemble som spiller ny musikk og spillmusikk. Hun er også med i Ostrava New Orchestra. Maciek Michaluk er komponist og musikkteoretiker spesialisert på nye medier, og ser alltid etter egne måter å forme uttrykket sitt på ved bruk av ny teknologi. I 2022 til 2023 er han Erasmus-student på Norges musikkhøgskole
Bartosz Radzikowski (@radzikows) er en audiovisuell kunstner basert i Wroclaw, og skaperen bak det visuelle på konserten.
Program
Maciek Michaluk: f2f (for to forsterkede fløyter og live-elektronikk)
Stykket tar for seg (de)konstruksjonen av en kommunikasjonsprosess – utøverne står mot hverandre og reagerer på hverandres gester og fraser. De skaper et felles lydrom, forterket og transformert av elektronisk media i et parallelt spor. Verket er basert på segmenterte former, der hver inneholder improvisasjonselementer. Hvert segment er basert på forskjellig lydmateriale, som henter frem ulik oppførsel fra musikerne.
Wojciech Blecharz: No More Stories (for to fløyter og elektronisk media)
Verket er basert på Samuel Becketts tekst Cascando, og refererer til originalformen (radioavspilling). I dette tilfellet ble instrumentene brukt som radiosender der teksten er filtrert gjennom fløytene. Ordene som blir sagt gjennom instrumentene skaper strømmer av sonoristisk-lingvistiske partikler, der lyden reflekterer det perkussive mer enn instrumentets gjenkjennelige melodiske karakter. Stykket består av flere konstrasterende deler, der dekonstruksjonen av tekst kombineres med dekonstruksjon av instrumenter. Komponisten tvinger utøverne til å bruke fløytene på ukonvensjonelle måter i sin leting på nye lydlige områder. Opplevelsen løftes enda mer av elektronikk og visuelle elementer.
Medvirkende
- Małgorzata Mikulska, Gabriela Irzyk (fløyter)
- Maciek Michaluk (elektronikk)
- Bartosz Radzikowski (visuals)