I Emanuel Vigeland museum vil publikum få høre stykker skrevet spesifikt for museets unike akustikk. Museet har opptil 20 sekunders etterklang, i tillegg til at rommet er totalt dekket av svakt belyste fresker som viser hele menneskets livsløp fra unnfangelse til død. Denne kombinasjonen gir en helt unik stemning i rommet, og publikum kan forvente en konsertopplevelse helt utenom det vanlige. På denne konserten vil det også være elektroakustiske innslag, med høyttaleroppsett spesifikt tilpasset rommet.
Sonisk hage i museet #1 (utsolgt)
Sonisk hage fortsetter i Emanuel Vigeland museum lørdagen. Dette er den første av to konserter.
Program
Ida Grande Kaurin: TERS
Hvor langt kan en ters strekkes før den blir noe annet?
- Thorvald Bugge Helle (live-elektronikk)
- Maren-Sofie Nyland Johansen (akkordeon)
- Laura Beer Kumwenda (bratsj)
- Eivind Holmboe Leifsen (tenor-saksofon)
- Andrea Moby Røreng (fløyte)
Thorvald Bugge Helle: Chiasmata
Dette akusmatiske flerkanalsverket baserer seg på å forstørre og forminske den opplevde størrelsen på rommet i museet. Statiske toner fjerner oppfattelsen av lang etterklang, mens lyder som endrer seg fort gir en følelse av at rommet ekspanderer og blir brettet ut som et lerret som det musikalske narrativet kan utspille seg på.
- Thorvald Bugge Helle (EA)
Mikkel Åse: All the paths travelled
All the paths travelled (2022), er skrevet spesielt for museet. I rommet er hver lyd så alene, samtidig som enhver lyd kan fylle hele rommet. Rommet kan virke stort for én lyd, men allikevel peker lyden så tydelig på rommets grenser. Rommet har plass til mange lyder, men lydene begynner fort å kappe med hverandre. Sammen bidrar hver lyd med sin unike fargelegging av rommet, og sammen kan lydene avduke og gå i dialog med rommet.
- Mikkel Åse (EA)
Torbjørn Haaland: Det som er, og det som var
I forestillingen «Det som er, og det som var» utforsker Emilie Østby og Torbjørn Haaland hvordan en kan danse og spille musikk med glass og kopper, og ulike objekter som får nye bruksområder. Med fokus på intense visuelle og lydlige bilder, utfordrer vi det kjente og ukjente.
- Torbjørn Haaland og Emilie Østby (performance)
Magnus Hexeberg: Under tusen Augo
Stykket er skrevet med et ønske om å håndtere hardingfelen, og den sterke tradisjonen som følger med den, på en ny måte, og gjøre den til min egen. Verket undersøker ulike måter å skape flerestemmighet med et soloinstrument på.
- Magnus Hexeberg (elektronikk)
- Tiril Eirunn Einarsdotter (hardingfele)
Ola Ur Sæbø: tittel TBA
Stykket har sitt utspring fra et sitat av Heraklit om at den eneste konstanten er endring, og bygger på dette elementet.
- Sunniva Maria Nese (sopran)
- Greta Andersberg (mezzosopran)
Siri Sofie Eide – E|K
Hva er lyd og hva er stillhet, når alt blir hengende i lufta? I dette stykket utfordres stillheten av en cello og fire stemmer som sammen og hver for seg prøver å finne sin plass, både i det klanglige og i det fysiske rommet.
- Elias Schomers (cello)
- Marie Lillesand Høgestøl, Markus Tahti Dunseth, Ola Vik og Vilde Bolstad Bakken (sang)
Olivia Køppe Christoffersen: Still it kept coming
Still it kept coming – og delte seg i to slik en bekk deler seg rundt en stein, før den samler seg igjen og fortsetter...
- Marie L. Haugen (fløyte)
- Marcus Nielsen (obo)
- Ester Aasland (klarinett)
- Cecilie Welde (horn)
Publisert: 15. des. 2021 — Oppdatert: 4. apr. 2022