Foto: Kimm Saatvedt
Web: Music + Practice
Biografi
Erlend Hovland er førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole. Han skrev sin doktorgrad om Gustav Mahlers orkesterverk ved Boulez-instituttet IRCAM i Paris og ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har også forsket på Beethoven, romantisk oppføringspraksis, Varèse, Stravinskij og det 20. århundres litteraturopera, blant annet som postdoktor ved Universitetet i Oslo, gjennom forskningsopphold i Berlin og Basel og som gjesteforsker ved Universitetet i Oxford. I tillegg har han studert orkesterdireksjon i Paris og ved Mozarteum i Salzburg og undervist i musikkhistorie ved Universitetet i Oslo. I dag leder han doktorgradsutdanningen ved NMH og er musikkritiker for Aftenposten.
Erlend Hovland var redaktør for musikkhistorieboken Vestens musikkhistorie - Fra 1600 til vår tid (Cappelen Damm Akademisk, 2012).
Publikasjoner
- Artistic Research and Music & Practice 2023
- Artistic research as a challenge to the humanities. A meditation on the ruins of binary oppositional thinking. 2023
- Artistic Research and the Need for a Paradigmatic Shift in Art Research 2022
- Death in Bologna: An Essay on a Manifesto against Artistic Research 2021
- The ‘I’ in Research: On subjectivity and objectivity in practice and performance 2021
- Berlioz as Provocation to Music History: On the Institutionalisation of Musicology 2020
- Musikkverkets eksistens: To lesninger av Roman Ingardens musikkfilosofi 2020
- Lyttekunstens Forfall 2019
- New Perspectives on Technique and Practice 2019
- Who is afraid of Berlioz: Reflections on the “Berlioz Problem” and the “Acticity” of the Musical Work 2019