Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Kunst­ne­risk for­dyp­ning I – orkes­ter

  • Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i utøving
  • Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk

Kort om emnet

Emnet er en valgbar variant innenfor emnet Kunstnerisk fordypning - hovedinstrument, og kan velges av masterstudenter som har et orkester/korpsinstrument som sitt hovedinstrument. Emnet går over to semestre og gir relevant kompetanse for å kunne kvalifisere seg for en stilling som orkester- og/eller korpsmusiker.

Det legges vekt på å utvikle et kreativt, reflektert og helhetlig musikerskap.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har god innsikt i profesjonelle orkestre/korps samfunnsoppdrag, målsettinger og organisering
  • kan tilpasse seg spillestil og kvalitetskultur i profesjonelle orkestre/korps
  • kan forholde seg til de krav som stilles til forberedelse og gjennomføring av kunstneriske prosjekter i profesjonelle orkestre/korps
  • viser gode ferdigheter gjennom aktiv deltagelse, samhandling og kommunikasjon i egen gruppe og i ensemblet som helhet
  • kan tilpasse og videreutvikle sitt bidrag underveis i kunstneriske prosjekter
  • kan anvende bevisst kommunikasjon med publikum, både individuelt og som et ensemble
  • viser gode ferdigheter i å forberede og gjennomføre autentiske prøvespillsituasjoner

Organisering

Emnet er organisert i fire moduler:

  1. Orkester/korpsmusikeren, en orienterings- og refleksjonsmodul
  2. Ensemblespill og kammermusikk
  3. Praksis i profesjonelle orkestre/korps eller i NMHs orkestre/korps/ensembler
  4. Forberedelse til prøvespill

01. Orkester-/korpsmusikeren

Foredrag og seminarer om samfunnsoppdrag, organisering og pågående utviklingsarbeid i Oslos profesjonelle orkestre og korps. Kritisk refleksjonsarbeid knyttet til profesjonelle musikeres kompetanse, kunstneriske ambisjoner, rolle, medbestemmelse og medansvar for den samlede virksomheten.

Organisering: tre seminardager á fire timer pluss hjemmeoppgaver.

02. Ensemblespill og kammermusikk

Orkestermusikeren i praktisk arbeid som fleksibel, lyttende og initierende medspiller. Ensembler av varierende størrelse med studenter og medspillende lærere.

Organisering: Tre intensivprosjekter over to dager med avsluttende konserter

03. Veiledet orkester/korps-praksis

Veiledet praksis i tre orkesterprosjekter (vanligvis ukesprosjekter) i KORK eller musikkorps. Denne praksisen forutsetter godkjenning gjennom eget prøvespill. Veiledning vil bli gitt av utvalgte musikere i de respektive orkestre/korps.

Veiledet praksis kan alternativt tas igjennom tre godkjente orkester-, korps- eller ensembleprosjekter ved NMH. Veiledning vil da bli gitt av hovedinstrumentlærere og dirigenter ved NMH.

04. Forberedelse til prøvespill

Seminararbeid med hovedinstrumentlærere/orkestermusikere/korpsmusikere og akkompagnatører. Mental trening, utdrag fra orkester/korpslitteraturen, obligatoriske soloverker, ensembleprøver, sceneopptreden og praksis i gjennomføring av prøvespill.

Fire seminarer á fire timer og avsluttende oppgave: Prøvespill i Lindemansalen ved NMH med tilbakemelding fra jury fra profesjonelle orkestre/korps.

Arbeidskrav

  • Studenten må ha bestått alle fire moduler for å få avsluttende vurdering i emnet.
  • Det er obligatorisk oppmøte i modulene Orkester-/korpsmusikeren og Forberedelse til prøvespill. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent medfører at studenten ikke består modulen.
  • Studenten må ha gjennomført minst to av tre prosjektuker i modulen Ensemblespill og kammermusikk
  • Studenten må levere inn to refleksjonsoppgaver i modulen Orkester-/korpsmusikeren. Omfang: 700–800 ord per oppgave.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten må ha gjort alle innleveringer innenfor gitt frist av emneansvarlig på læringsplattformen Canvas. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.

Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av emneansvarlig i samråd med lærerteam på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

Ved ny vurdering må studenten få godkjent de modulene som mangler for å få avsluttende vurdering i emnet.

Inngår i studieprogram

Publisert: 17. sep. 2021 — Oppdatert: 20. mai 2022