Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Prak­sis­vei­led­ning i musikk og helse-/mu­sikk­te­rapi­ut­dan­nin­ger

Kort om emnet

  • Gjennomføres: Over to semestre
  • Avsluttende vurdering: Skriftlig hjemmeeksamen
  • Forhåndskrav: Opptak til videreutdanning i praksisveiledning
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Emnet tar opp sentrale temaer innen veiledningsfaget, som veiledningstradisjoner og -metoder, samspillsprosesser, relasjonsbygging og etiske forhold ved veiledning. Studenten skal opparbeide kompetanse i å tilrettelegge praksisopplæring og vurdere og veilede musikkterapi- og musikk og helse-studenter, samt utvikle evne til å reflektere kritisk rundt veilederrollen.

Undervisningen er samlingsbasert (se Organisering).

Læringsmål

Ved fullført videreutdanningsmodul er det forventet at studenten

  • kan planlegge og legge til rette for en variert praksisopplæring
  • kan anvende ulike veilednings- og vurderingsformer
  • har kunnskap om veiledningsteorier, -tradisjoner og -metoder
  • har kompetanse knyttet til relasjonsbygging, samspillsprosesser og kommunikasjon
  • kan reflektere over og være bevisst etiske aspekter ved veiledningssituasjoner
  • har utviklet et reflektert forhold til egen veilederrolle
  • har kunnskap om rammer og styringsdokumenter for praksisopplæring, herunder skikkethetsvurdering
  • kan samarbeide med lærere i musikkterapiutdanningen om planlegging, tilrettelegging, veiledning og vurdering av praksisopplæringen

Innhold

Studiet omhandler rollen som veileder for praksisstudenter.

Aktuelle tema:

  • Systematisk planlegging av praksisopplæring basert på utdanningenes studieplaner og styringsdokumenter
  • Tilrettelegging av praksisstudentens læringsprosess
  • Ulike veiledningsteorier, -metoder og kommunikasjonsprosesser
  • Vurdering av praksisstudentens kompetanse og skikkethet
  • Etikk, profesjonsbevissthet og rolleforståelse

Egen erfaring og praksis vil danne grunnlag for diskusjoner om og øvelse i veiledningssituasjoner.

Organisering

Studiet organiseres som et deltidsstudium over to semestre med fire samlinger á tre dager. Det vil i tillegg legges opp til eget arbeid mellom samlingene. Undervisningen på samlingene foregår både i hel gruppe og i mindre grupper. Studenten skal ha ett eller flere veilederforhold som strekker seg gjennom hele studieperioden. I tilfeller der studenten ikke er engasjert som praksisveileder i perioden, må studenten i forbindelse med søknad til studiet selv etablere en relevant veiledningssituasjon som må godkjennes av NMH.

Det vil være en variasjon og veksling mellom lærerstyrt undervisning, veiledning, gruppearbeid, praksis og eget selvstendig arbeid.

Studentene vil arbeide med ulike oppgaver i kollokviegrupper mellom samlingene. Samarbeid mellom samlingene kan foregå digitalt.

Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk aktiv deltagelse på samlingene. Det innebærer normalt at fravær på mer enn 20% medfører at studenten ikke består emnet.
  2. Studenten skal lage en plan for praksisopplæringen som skal gjennomføres i løpet av studiet. Planen leveres innen andre samling.
  3. Muntlig fremlegg for gruppen over valgfritt, relevant tema. Tema godkjennes av faglærer. Tidspunkt avtales med faglærer. Omfang: 20 minutter

Frist: Alle arbeidskrav skal være godkjent innen 15. april.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent og bestått for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått / ikke bestått.

Hjemmeeksamen

Studenten skal skrive en tekst på ca. 3000 ord der det reflekteres over egen praksisveiledning knyttet til relevant teori. Frist for innlevering: 15. mai.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Inngår i studieprogram

Publisert: 16. jun. 2021 — Oppdatert: 31. mar. 2022