- Emnetype: Utøvende emne.
- Gjennomføres: 1. og 2. studieår, over tre semestre.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Forhåndskrav: Opptak til et av studieprogrammene emnet inngår i.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet gjennomføres i løpet av første avdeling, og inneholder en innføring i emneområdene scenisk bevissthet, prestasjonsforberedelse og arbeidsfysiologi.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan fremføre musikk i ulike formidlingssituasjoner, og introdusere den for et publikum
- behersker hensiktsmessige teknikker for prestasjonsforberedelse og forebygging av belastningsskader
Innhold
Arbeidsfysiologi
- Kunnskap om og praktiske øvelser i riktig bruk av egen kropp for å forebygge belastningssykdommer/-skader.
Scenisk bevissthet og prestasjonsforberedelse
- Praktisk podietrening, tilbakemelding og diskusjon.
- Trening i kommunikasjon med publikum, musikalsk og verbalt.
- Planlegging og gjennomføring av en formidlingssituasjon.
- Mentale teknikker/strategier for å forberede offentlig fremføring/konsert.
- Konserten som en læringsarena.
Organisering
Det benyttes varierte former for organisering og arbeidsmetoder i emnet.
Arbeidsfysiologi
- I grupper i løpet av første studieår.
Scenisk bevissthet
- Forelesninger/workshops i gruppe, normalt i andre studieår.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
For oversikt over forventet studieprogresjon og veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen normalt fører til at man ikke består emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Dersom studenten ikke får bestått vurdering i emnet, må studenten følge undervisningen i emnet på nytt.