Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Musikk­te­ra­peu­tisk emne­om­rå­de I

  • Gjennomføres: 1. til 2. studieår over fire semestre.
  • Avsluttende vurdering: Praktisk-muntlig eksamen.
  • Forhåndskrav: Opptak til mastergradsstudiet i musikkterapi.
  • Undervisningsspråk: Norsk.

Kort om emnet

Emnet består av følgende:

  • A: Musikkterapeutisk improvisasjon.
  • B: Musikkterapeutisk teori og metode.
  • C: Relasjons- og kommunikasjonserfaring.
  • D: Støtteemner.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • kan gjennomføre et musikkterapeutisk forløp med aktuelle brukergrupper
  • kan reflektere over musikkterapeutisk praksis
  • viser samarbeidsevne
  • viser kreative ferdigheter og formidlingsevne
  • behersker ulike musikalske uttrykk og kan anvende disse på ulike arenaer
  • kjenner til musikkterapeutiske utfordringer og etiske problemstillinger
  • kan analysere og drøfte musikkfaglige problemstillinger

Innhold

A: Musikkterapeutisk improvisasjon

Aktuelt innhold:

  • Sentrale arbeidsformer og teknikker.
  • Improvisasjonsøvelser med musikalske elementer.
  • Observasjon, analyse og vurdering av lyd- og bildemateriale.
  • Case-presentasjoner.

Undervisningen tar utgangspunkt i bruk av stemmen, hovedinstrument og ulike bruksinstrument for å utvikle improvisatoriske og musikkterapeutiske ferdigheter.

Undervisningen vil bli gitt i form av praktiske øvelser som for eksempel rollespill, gruppearbeid, forelesninger samt demonstrasjon og analyse av audiovisuelt materiale.

Delemnet avsluttes etter 4. semester med en praktisk prøve.

B: Musikkterapeutisk teori og metode

Profesjonskunnskap 1, 1. studieår

Profesjonskunnskap 2, 2. studieår

Undervisningen gis i form av teoretiske forelesninger, praktiske demonstrasjoner og fremføringsbasert praksis. Andre arbeidsformer er for eksempel øvelser som rollespill og analyse av audiovisuelt materiale, samt gruppearbeid og innlegg fra studentene. Tverrfaglige tilnærminger står sentralt. Det forutsettes aktiv deltagelse.

C: Relasjons- og kommunikasjonserfaring

Relasjons- og kommunikasjonserfaring 1: undervises 1. og 2. studieår.

Aktuelt innhold:

  • Erfaring i ekspressive og reseptive musikkterapeutiske tilnærminger.
  • Innføring i Guided Imagery and Music (undervises 2. studieår).
  • Vurdering av og refleksjon over individuelle og gruppedynamiske prosesser.
  • Den musikkterapeutiske samtalen.
  • Grunntrening i å være nærværende og merke egne og andres grenser.

Undervisningen har et relasjonelt fokus, og legger opp til praktisk utprøving av forskjellige aktiviteter. Egenerfaring med ulike musikkterapeutiske tilnærminger står sentralt. Innføring og teori i de forskjellige temaene blir gitt i tilknytning til det praktiske arbeidet.

Undervisningsopplegget kan knyttes opp mot relevante praktiske erfaringer.

Relasjons- og kommunikasjonserfaring 1 avsluttes med et refleksjonsnotat.

D: Støtteemner

I. Arrangering/komponering

Aktuelt innhold:

  • Instrumentasjon og notasjonsteknikker.
  • Skalaer, modaliteter og tonaliteter.
  • Låtskriving/arrangering/komponering for ulike målgrupper.

Avsluttes etter 2. semester med godkjenning fra faglærer.

II. Bruksinstrument, undervises 1. og 2. studieår

Bruksinstrument kan være klaver, gitar eller akkordeon. Undervises i grupper på inntil 4 studenter.

Aktuelt innhold:

  • Besifringsspill.
  • Gehørspill.
  • Skalaer, modaliteter og transponering.
  • Primavistaspill.
  • Småstykker i ulike stilarter.
  • Improvisasjon.
  • Ulike rytmiske strukturer.

Emnet omfatter arbeid med ulike sjangere, stilarter og akkompagnementstyper. Undervisningen skal gi studenten kompetanse i å bruke instrumentet fleksibelt i musikkterapeutisk praksis.

Avsluttes etter 4. semester med godkjenning fra faglærer

III. Stemmebruk, undervises 2. studieår

Aktuelt innhold:

  • Stemmeøvelser.
  • Kropp og stemme.
  • Stemmepleie.
  • Vokalimprovisasjoner.
  • Enkel primavistasang.
  • Formidling.

Undervisningen skal gi studenten kompetanse i å bruke stemmen fleksibelt i musikkterapeutisk praksis.

Undervises i grupper eller samlet klasse.

Avsluttes etter 4. semester med godkjenning fra faglærer

Organisering

For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

A: Musikkterapeutisk improvisasjon

  1. Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen normalt fører til at man ikke består emnet.
  2. Intern, praktisk prøve. Ved slutten av 4. semester gjennomføres en praktisk prøve der studenten prøves i metoder og teknikker som er gjennomgått i første del av emnet.

B: Musikkterapeutisk teori og metode

  1. Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen normalt fører til at man ikke består emnet.

C: Relasjons- og kommunikasjonserfaring

  1. Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen normalt fører til at man ikke består emnet.
  2. Deltakelse på innføringskurset i Guided Imagery and Music
  3. Studenten skal ved avslutningen av emnet (slutten av 4. semester) levere et refleksjonsnotat på ca. 1000 ord.

D: Støtteemner

Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen i hvert av støtteemnene normalt fører til at man ikke består emnet.

I. Arrangering/komponering

Studenten skal i løpet av emnet levere to arrangementer av egne eller andres låter; ett for en besetning på minst tre instrumenter, og ett for en gruppe mennesker med særskilte behov. Frist for innlevering oppgis av faglærer ved oppstart av emnet.

II. Bruksinstrument

Studenten skal ved avslutningen av støtteemnet legge fram en liste over gjennomgått materiale på minimum 20 minutter som skal omfatte:

  • akkompagnement etter besifring og gehør
  • sjangerkunnskap
  • besifrede melodier som viser forskjellige akkompagnements- og rytmemønstre
  • transponering av besifrede melodier
  • improvisasjon over akkordrekker, rytmemønstre, melodiske temaer med mer

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i alle delemner må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved gradert karakter og fastsettes på grunnlag av en praktisk-muntlig eksamen.

Praktisk-muntlig eksamen

Praktisk-muntlig eksamen gjennomføres individuelt i slutten av 4. semester. Studenten får utlevert eksamensoppgaven to uker før eksamen, og skal gjennom eksamenen dokumentere praktiske ferdigheter og evne til teoretisk refleksjon.

Vurderingen gjøres av en intern og en ekstern sensor.

Varighet: Omtrent 45 minutter.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Inngår i studieprogram

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 20. apr. 2022