- Fører til kvalifikasjon: Bachelor i kirkemusikk
- Studiepoeng: 240 studiepoeng – heltidsstudium over fire år
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller tilsvarende og bestått opptaksprøve.
Kort beskrivelse av studiet
Kandidatstudiet i kirkemusikk er en fireårig utdanning som skal utdanne kantorer for virke i menigheter i Den norske kirke (kirken.no), og for kirkemusikalsk virksomhet i andre sammenhenger. Programmet har et omfang på til sammen 240 studiepoeng.
Kirkemusikkstudiet skal gi studentene kompetansen til å kunne møte ulike yrkesmessige utfordringer i en menighet på en profesjonell måte, slik som å ivareta alle kirkemusikalske oppgaver i ulike gudstjenester, ledelse av ulike sang- og korgrupper, undervisning av barn og unge i forbindelse med dåps- og konfirmantopplæring, veiledning av pårørende ved kirkelige handlinger, arrangering av kirkekonserter, enkelt orgelvedlikehold, samarbeid med andre kirkelig ansatte, samarbeid med amatører i det frivillige musikkliv og lignende.
Mål for studiet
Ved fullført kandidatstudium i kirkemusikk er det forventet at kandidaten
- kan begrunne, planlegge, gjennomføre og vurdere kirkemusikalsk virksomhet, alene og sammen med andre
- kan realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner på et profesjonelt nivå
- kan dokumentere og anvende relevant teoretisk og praktisk musikkunnskap
- tar ansvar for egen faglig, kunstnerisk og kreativ utvikling
- kjenner til nyskaping, kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning innenfor fagområdet og kan relatere dette til sitt arbeid
- har bred kunnskap om kirkemusikerens ansvar og oppgaver i en kulturell og samfunnsmessig helhet
- kan kommunisere muntlig og skriftlig omkring faglige problemstillinger
- kjenner til og kan forholde seg reflektert til fag- og yrkesetiske retningslinjer og problemstillinger
Organisering
Programmet er organisert i to avdelinger, hver med to års varighet. I første avdeling arbeider studenten med grunnleggende musikerferdigheter innenfor et relativt fastlagt studieforløp. I studiets andre avdeling velger studenten ulike spesialiseringer gjennom et bredt tilbud av valgemner. Gjennom slike valg kan studenten enten velge å spesialisere seg videre innen deler av innholdet i den obligatoriske delen av programmet, eller velge nye emner og faglige spesialiseringer. Studenten kan for eksempel vektlegge samspill eller ulike epoker/stilarter. Studenten kan også velge alternative spesialiseringer, som ensembleledelse/dirigering, anvendt musikkteori og musikkteknologi. Opptak til valgemner kan være begrenset.
Arbeidet med studiet vil bestå av lærerledet undervisning og av selvstendige studier i tilknytning til undervisningen. En betydelig del av studentens arbeidstid vil måtte benyttes til individuell øving og forberedelse.
Undervisningen ved Musikkhøgskolen er i hovedsak ikke obligatorisk. Noen emner har likevel obligatorisk fremmøte. Grunnen til dette er at undervisningen i seg selv gir studenten erfaringer som fører til innsikt, forståelse og ferdigheter i emnet, samtidig som denne kompetansen ikke kan dokumenteres/vises ved prøve eller eksamen. Den enkelte emnebeskrivelse spesifiserer om det er obligatorisk fremmøte.
- Les om fravær og permisjon (lovdata.no)
For å beskrive omfanget på emnene i programmet brukes måleenheten studiepoeng. Fullstendig kandidatstudium utgjør 240 studiepoeng. Ett års heltids studieinnsats tilsvarer 60 studiepoeng. Et studiepoeng tilsvarer 27–30 timers arbeid inkludert undervisning og eget arbeid.