Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Kul­tu­relt mang­fold i musikk­un­der­vis­nin­gen

  • Gjennomføres: Over to semestre
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Forhåndskrav: Opptak til videreutdanning i kulturelt mangfold i musikkundervisningen
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Emnet retter seg mot musikere og musikklærere/instruktører med minoritetsbakgrunn, eller eventuelt med spesiell interesse og erfaring med minoritetskulturer. Gjennom emnet skal studenten tilegne og utvikle kompetanse i å forvalte egen musikktradisjon og egne kulturelle ressurser i formidling og undervisning av musikk.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning for barn og unge med utgangspunkt i egen musikkultur
  • kan skape, formidle og vurdere musikkproduksjoner for ulike målgrupper
  • kan samarbeide med andre om musikkproduksjoner og musikkundervisning
  • har grunnleggende kunnskap om norsk folkemusikk og medstudenters musikktradisjoner
  • har kunnskap om sentrale undervisningsinstitusjoner og formidlingsarenaer for musikk i Norge
  • har kunnskap om, og ferdigheter i prosjektmakeri/kulturelt entreprenørskap for å realisere egne undervisnings- og formidlingsprosjekter

Innhold

  • Innføring i grunnleggende musikkpedagogiske og –didaktiske teorier og begreper
  • Perspektiver på kulturelt mangfold og musikalsk inkludering
  • Lærings- og motivasjonsteorier
  • Formidlings- og interaksjonskonsepter
  • Institusjons- og målgruppekunnskap
  • Tilpasset opplæring
  • Musikkfaglige læringsaktiviteter
  • Arbeid med musikalske ferdigheter
  • Utvidet sjangerkunnskap
  • Arrangering og samspill
  • Gjennomføring av praksisprosjekt

Organisering

Emnet er samlingsbasert og består av fem samlinger: To ukesamlinger i høstsemesteret og tre ukesamlinger (hvorav én er innføringskurs i norsk folkemusikk i uke 8) i vårsemesteret. Mellom samlingene skal studentene
arbeide digitalt i faglige nettverk og nettseminarer med oppgaver tilknyttet studiet. I tillegg skal studentene planlegge og gjennomføre et praksisprosjekt.

Arbeids- og undervisningsmåtene på samlingene vil være praktiske øvelser, diskusjoner, tilbakemeldinger på medstudenters prosjekter og forelesninger. I periodene mellom samlingene skal studentene inngå i faglige nettverk med to til tre studenter per nettverksgruppe.

Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk aktiv deltakelse på alle samlinger og nettseminar. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent fra undervisningen medfører at studenten ikke består emnet.
  2. Obligatorisk aktiv deltakelse på innføringskurs i norsk folkemusikk. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent fra innføringskurset medfører at studenten ikke består emnet.
  3. Studentene skal i høstsemesteret utvikle og levere en konseptskisse til et formidlings- og undervisningskonsept for barn og unge. Konseptskissen skal ha et omfang mellom 3-5 sider. Frist: 25. november.
  4. Studentene skal i vårsemesteret gjennomføre et praksisprosjekt med et formidlings- og undervisningskonsept for barn og unge. Dette skal dokumenteres på video og vises i en muntlig presentasjon med en varighet på inntil 30 minutter. Frist: 1. mai.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studentene vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering

Publisert: 9. mar. 2023 — Oppdatert: 13. mar. 2023