Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Musi­kalsk utvik­ling

  • Gjennomføres: 1. og 2. år over 4 semestre
  • Omfang: 15 stp.
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Språk: Norsk

Kort om emnet

I dette praktiske og utøvende emnet skal studenten utvikle sin musikalske kompetanse.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten:

  • har bred kunnskap om bruk av ulike instrumenter og musikksjangere i musikkterapeutisk praksis
  • behersker gehørspill på eget instrument og minst ett bruksinstrument
  • kan arrangere og komponere for relevante besetninger
  • har erfaring med musikkteknologi og konsertproduksjon
  • har kompetanse i å bruke stemmen fleksibelt i musikkterapeutisk praksis
  • innehar musikalsk kompetanse relevant for musikkterapeutisk praksis
  • kan anvende faglig kunnskap for å tilpasse musikk og musikkaktiviteter for ulike brukergrupper og kontekster
  • har innsikt i praktiske problemstillinger relatert til musikkbruk for ulike brukergrupper og kontekster
  • viser høy grad av selvstendighet og etisk refleksivitet i tilrettelegging av musikalsk samhandling og aktivitet

Innhold

Emnet består av to delemner:

Delemne 1 (1. år)

a) Arrangering og komponering for musikkterapeutiske formål
b) Stemmebruk
c) Bruksinstrument (studenten velger mellom klaver, gitar og trekkspill)

Delemne 2 (2. år)

a) Gehørspill og praktisk arbeid med ulike musikksjangere
b) Musikkteknologi og konsertproduksjon

Organisering

Undervisningen blir gitt i form av individuell undervisning, i grupper og i samlet klasse. Studentene får praktiske øvinger, gruppearbeid og forelesninger. Undervisningen blir satt i sammenheng med arbeidsmåter som studentene møter i praksis.

Arbeidskrav

Delemne 1

a) Arrangering og komponering for musikkterapeutiske formål

Studenten skal i løpet av emnet levere to arrangementer av egne eller andres låter; ett for en besetning på minst tre instrumenter, og ett for en gruppe mennesker med særskilte behov. Arrangementene kan leveres som partitur eller som en innspilling. Frist: 15. mai (2. semester)

b) Stemmebruk

Studenten skal i løpet av 2. semester framføre en sang for klassen og få tilbakemelding fra faglærer.

c) Bruksinstrument

Studenten skal ved avslutningen av emnet legge fram en liste over gjennomgått materiale på minimum 20 minutter. Faglærer skal godkjenne listen. Frist: 15. mai i emnets 2. semester

Delemne 2

a) Gehørspill og praktisk arbeid med ulike musikksjangre

Studentframlegg. Studenten skal presentere en sjanger for klassen og vise praktisk og metodisk bruk av denne. Gjennomføres innen 1. april (4. semester), individuelt eller i mindre grupper. Tidsramme på presentasjonen er ca. 15 minutter. Tidspunkt for fremføringen fastsettes av faglærer.

b) Musikkteknologi og konsertproduksjon

Studentene skal samarbeide om å planlegge og gjennomføre en konsertproduksjon for en spesifikk målgruppe, normalt utenfor NMH. Konserten skal dokumenteres med et lydopptak eller videoopptak som skal lastes opp i NMHs digitale læringsplattform. Varighet: ca. 45 minutter. Gjennomføres innen 15. desember (3. semester).

Avsluttende konsert

Som oppsummering av emnet gjennomføres en intern konsert. Studentene skal selv stå for konsertproduksjonen (rigge scene og lydutstyr) og framføre musikk de har arbeidet med i dette emnet. Emneansvarlig fastsetter tid og sted for konserten. Minst to faglærere skal være til stede på konserten.

Frist for gjennomføring: 1. juni (4. semester)

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av emneansvarlig på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.

Ny vurdering

Ved ny vurdering gjelder samme ordning som ved ordinær vurdering.

Publisert: 26. jun. 2023 — Oppdatert: 15. apr. 2024