Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Musikk­te­rapi­fa­get i per­spek­tiv II

  • Gjennomføres: 3. studieår over 2 semestre
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i musikkterapi
  • Undervisningsspråk: Norsk


Kort om emnet

Emnet Musikkterapeutiske perspektiver II bygger på Musikkterapeutiske perspektiver I, og skal videreutvikle studentens kunnskap om musikkterapi som fag.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har avansert kunnskap om musikkterapi i ulike kontekster, f.eks. pedagogiske og/eller medisinske kontekster
  • har innsikt i og kan forholde seg kritisk til ulike perspektiv i musikkterapifaget
  • kan vurdere, analysere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til musikkterapi som fag
  • kan reflektere selvstendig og kritisk rundt hvordan teori og praksisformer er knyttet til ulike musikk-, menneske- og kunnskapssyn

Innhold

  • Musikk og følelser
  • Musikk og identitet
  • Musikk og deltagelse
  • Musikkmedisin
  • Samfunnsmusikkterapi
  • Filosofiske perspektiv
  • Pedagogiske perspektiv

Organisering

Undervisningen vil i hovedsak bestå av forelesninger der lærestoff presenteres og diskuteres. Både lærer og studenter deltar aktivt. En vesentlig del av arbeidet foregår som selvstendige studier av obligatorisk litteratur.

Arbeidskrav

  1. Studentene skal i grupper på to til fire planlegge og gjennomføre en populærvitenskapelig presentasjon, eksempelvis podcast, film eller foredrag. Omfanget på presentasjonen må avklares med faglærer og sees i sammenheng med valgt format.
  2. Studenten skal skrive en kronikk rettet mot en avis eller et nyhetsnettsted. Omfanget på kronikken skal være på ca. 1500 ord. Kronikken leveres til faglærer innen 1. desember.

Alle arbeidskrav skal være godkjent senest 15. desember.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering. Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens arbeid med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Publisert: 27. jun. 2023 — Oppdatert: 15. apr. 2024