Emnet handler om instrumental- og ensembleopplæring i kulturskole, musikklinje på videregående skole og det frivillige musikkliv, med utgangspunkt i rammeplan/læreplan for kulturskole og videregående skole. Det er organisert i fire moduler:
Instrumental- og ensembleopplæring, generell del:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av instrumental- og ensembleopplæring.
- Refleksjon rundt rollen som instrumental-/ensemblelærer.
- Rammeplan for kulturskolen og læreplan for videregående skole.
- Ulike organiserings-/arbeidsformer og læringsarenaer i instrumental- og ensembleopplæringen.
- Talentutvikling.
- Vurdering i instrumental- og ensembleopplæringen.
- Undervisning i øving.
- Note-/gehør- og improvisasjonsbasert opplæring.
- Grunnleggende taktering.
Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument:
- Elev- og lærerforutsetninger i instrumentalopplæringen.
- Utvikling og tilrettelegging av musikalsk materiale.
- Sjangerforståelse.
- Aktuelt repertoar/relevante metodeverk.
- Improvisasjon og skapende aktiviteter.
- Instrumental-/vokalteknikk.
- Innstudering.
- Øving.
- Gehørbaserte aktiviteter.
- Noteopplæring.
- Progresjon, differensiering og tilpasset undervisning.
- Opplæring i grupper.
- Begynneropplæring på beslektede instrumenter.
- Konsertforberedelse og fremføringer.
Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble (kor, korps, strykeorkester eller band):
- Aktuelle ensembler av ulik størrelse og på ulike nivå.
- Instrumental-/vokaltekniske ferdigheter i ensemblet.
- Sjangerkunnskap.
- Gehør- og improvisasjonsbasert ensembleopplæring.
- Repertoarkunnskap.
- Valg, utvikling og tilrettelegging av repertoar.
- Innstudering /innøving av repertoar.
- Grunnleggende dirigeringsteknikk.
- Arbeid med musikalsk uttrykk.
- Konsertforberedelse og fremføringer.
- Samarbeid med foreldre/styre.
Praksis: Studentene vil ha praksis i instrumentalopplæring og ensemble i en kulturskole.