- Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre.
- Avsluttende vurdering: Eksamensmappe og praktisk-muntlig eksamen.
- Forhåndskrav: Opptak til bachelorstudiet i utøving – improvisert musikk/jazz eller tilsvarende.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Gjennom arbeidet med emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende ferdigheter i jazzteori og gehør. Det arbeides med melodi, harmonikk, rytmikk og form. Arbeidet med emnet tar sikte på å forene teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter.
Faglærer(ne) utarbeider en årsplan for emnet som kunngjøres i starten av første semester.
Emnet etterfølges av Gehør, teori og arrangering II (JZTEO11).
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- forstår og kan anvende akkordbesifring
- kan musisere etter noter
- har opparbeidet grunnleggende metoder for å bruke gehøret aktivt i arbeid med musikk
- kan memorere og gjengi musikk lært fra klingende materiale
- kan auditivt gjenkjenne materiale fra jazzharmonikk og anvende det i musikalsk praksis
- kan utføre harmonisk analyse (trinnanalyse) av akkordskjema på jazzstandardlåter
- har erfaring med å spille ulike rytmiske strukturer
Innhold
- Grunnleggende besifring og metningstoner
- Teoretisk analyse/trinnanalyse
- Synging av akkordskjema
- Improvisasjon over akkordskjema
- Transkripsjoner
- Komposisjon av linjer
- Melodikk, herunder skalateori
- Rytmisk trening
Lærestoffet vil i stor grad være hentet fra jazzhistorien. Undervisningen tar utgangspunkt i både klingende og notert musikk. Utvikling av praktiske ferdigheter og styrking av det indre gehør vil stå sentralt.
Årsplan for emnet, som kunngjøres i starten av første semester, vil gi en mer detaljert oversikt over hvordan de ulike temaene vil bli behandlet i det gjeldende studieåret.
Organisering
Undervisningen gis ukentlig. Undervisning i prosjektuker kan knyttes til emnet.
Det stilles store krav til studentens arbeid mellom timene.
Studenter som har et fravær på mer enn 20% mister retten til aktiv deltagelse i undervisningen og til kontinuerlig veiledning. Studenten kan ikke utelukkes fra eksamen på dette grunnlaget så lenge han/ hun har oppfylt arbeidskravene som stilles. Dersom emnet undervises som flere parallelle kurs, gjelder fraværsgrensen per kurs.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
- Arbeidsmappe. Studenten skal i løpet av emnet sette sammen en mappe inneholdende minimum 10 analyser, transkripsjoner o.l. av materiale som er gjennomgått i undervisningen. Oppgavene skal være av en slik karakter at de kan bearbeides videre til eksamensmappen (se avsluttende vurdering).
- Studenten skal forberede og framføre 2-3 praktisk-muntlige oppgaver i løpet av emnet.
Frist: Frister for innleveringer/gjennomføring av arbeidskrav settes i årsplan for emnet. Innen 15. april skal alle arbeidskrav være godkjent av faglærer.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensmappe og praktisk-muntlig eksamen. Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal vurderes til bestått. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.
Eksamensmappe
Med utgangspunkt i arbeidsmappen setter studenten sammen en eksamensmappe som skal inneholde 4 oppgaver utarbeidet i løpet av emnet. Oppgavene skal være bearbeidede/sluttførte versjoner av oppgavene som er gitt som arbeidskrav.
Frist: innen 15. mai i emnets andre semester leveres mappen på NMHs digitale undervisningsplattform.
Praktisk-muntlig eksamen
Gjennomføres ved slutten av vårsemesteret. Studentenes evne til aktiv anvendelse av faginnholdet vil bli tillagt stor vekt.
Omfang: 20 minutter innstudering og 20 minutter individuell eksaminasjon.
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering må studenten på nytt gjennomføre den/de deleksamener som ikke er bestått ved ordinær vurdering. Deretter kan det gis ny samlet vurdering i emnet.