Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Gehør­tre­ning

  • Gjennomføres: Over to semestre (høst og vår).
  • Veiledende undervisningstid: Torsdager.
  • Avsluttende vurdering: Muntlig eksamen.
  • Forhåndskrav: Opptak til anvendt musikkteori, med unntak av NMH-studenter som tar emnet som valgemne.
  • Undervisningsspråk: Norsk.

Kort om emnet

Emnet fokuserer på utvikling av egenferdighet i gehørtrening, kunnskap om det musikalske gehøret som fenomen, samt innsikt i metodisk arbeid med gehørutvikling.

Emnet kan tas som frittstående valgemne eller kombineres med Musikkhistorie (MUHIST51) og Satslære og verkanalyse (SATS51) à 10 studiepoeng hver til videreutdanningen Musikkteori og musikkhistorie på 30 studiepoeng. Emnet vil gi et godt grunnlag til videre studier på masternivå.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har gode egenferdigheter i gehørtrening
  • kan anvende gehøret i ulike musikalske sammenhenger
  • har kunnskaper om gehøret som fenomen
  • har innsikt i undervisningsmetoder og lærestoff i faget hørelære/gehørtrening

Innhold

Emnet inneholder temaer som

  • innføring i ulike lyttemetoder
  • gehørtreningsmetodikk
  • praktiske oppgaver med utgangspunkt i musikalsk repertoar fra ulike sjangre
  • gjennomgang av aktuelle utvalgte lærebøker og fagbøker i gehørtrening

Organisering

Emnet undervises med to undervisningstimer pr. uke over ett år. Det koordineres med emnene Musikkhistorie (MUHIST51) og Satslære og verkanalyse (SATS51) og legges samme dag som dette. Undervisningen foregår i gruppe.

Arbeidskrav

  • Studenten får åtte praktiske skriftlige oppgaver som hjemmearbeid med fokus på ulike gehørutfordringer relatert til gehørmetodikk. Oppgavene spesifiseres i semesterplanen fra faglærer.
  • Studenten skal holde én til to presentasjon(er) av pensumlitteratur for gruppen.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått, og fastsettes på grunnlag av to deleksamener: en skriftlig og en muntlig. Vurderingen gjøres av to interne sensorer.

Muntlig eksamen

Eksamen avholdes som en muntlig, individuell eksamen med omfang på ca. 15 minutter, bestående av forberedte og uforberedte oppgaver. Studentens evne til aktiv anvendelse av faginnholdet vil bli tillagt stor vekt.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Inngår i studieprogram

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 2. apr. 2024