- Gjennomføres: 2. studieår over ett semester (høst)
- Avsluttende vurdering: Muntlig eksamen
- Forhåndskrav: Opptak til mastergradsstudiet i musikkterapi
- Undervisningsspråk: Norsk
Kort om emnet
Emnet inneholder psykologi, nevrologi og kontekstorientert kunnskap som informerer musikkterapeutisk praksis.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten:
- Har kunnskap om sentrale tema innen fagområdene psykologi og nevrologi
- Har avansert forståelse av hvordan musikk og musikalsk samhandling påvirker og har betydning for mennesket, både psykologisk og kulturelt
- Har inngående kunnskap om og forståelse for musikkens betydning for hjernens utvikling og funksjon i både sunnhet og sykdom
- Kan formidle sentralt fagstoff på en kritisk og reflektert måte
Innhold
- Innføring i psykologi. Aktuelle tema er utvikling, personlighet, følelser, motivasjon og diagnoser.
- Hvordan påvirker musikk og musikalsk samhandling hjernens utvikling og funksjon? Aktuelle tema er hjerneutvikling, nevroplastisitet, musikk og emosjoner, musikk og hjernesykdommer.
- Kontekstorientert og økologisk tenkning. Aktuelle tema er mangfold, inkludering, tilhørighet, samfunnsdeltakelse, sosiale nettverk og sosial kapital.
Organisering
Undervisningen vil i hovedsak bestå av forelesninger hvor pensumlitteratur presenteres og diskuteres. Andre arbeidsformer kan være gruppearbeid og innlegg fra studentene. En vesentlig del av arbeidet foregår som selvstendige studier av obligatorisk litteratur.
Arbeidskrav
Individuell skriftlig prøve med flervalgsoppgaver. Prøven har en ramme på 30 minutter. Gjennomføres innen 15. november.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en muntlig eksamen. Vurderingen gjøres av to interne sensorer.
Muntlig eksamen
Muntlig eksamen gjennomføres individuelt ved slutten av semesteret. Dette er en individuell faglig samtale om teamer fra emnet. Forståelse og refleksjon er mer sentralt enn detaljkunnskaper. Omfang: 15 minutter.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.