- Gjennomføres: 1. og 2. studieår, over fire semestre.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra emneansvarlig.
- Forhåndskrav: Opptak til Kandidatstudiet i musikkpedagogikk.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Musikkdidaktikk er tett knyttet til musikkfaget i de ulike skoleslagene og opplæringsarenaene. Faget skal bidra til at studenten blir i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning på ulike nivåer og i ulike skoleslag og opplæringsarenaer. Studenten skal lære å lede og motivere elever i det faglige arbeidet, tilpasse undervisningen i musikk slik at det tas hensyn til elevenes ulike læringstempo og interesse for faget, og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø.
Musikkdidaktikk I omfatter instrumentaldidaktikk , ensembledidaktikk for valgt ensemble, didaktikk for allmenn musikkopplæring på barnetrinnet og dans og drama.
Emnet videreføres i Musikkdidaktikk II.
Læringsmål
Etter avsluttet arbeid med emnet er det forventet at kandidaten har følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:
Kunnskap
- Har kunnskap om prinsipper om tilpasset opplæring.
- Har kunnskap om musikkfagets plass og begrunnelse i ulike skoleslag.
- Har kunnskap om det frivillige musikklivet som opplæringsarena.
Ferdigheter
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i musikk i grunnskolen, videregående opplæring og kulturskolen basert på mål for opplæringen.
- Kan gi underveis- og sluttvurderinger tilpasset ulike skoleslag.
- Kan bruke varierte og relevante metoder i undervisning i grunnskole, videregående opplæring og kulturskole, tilpasset elevenes individuelle forutsetninger.
- Kan ta i bruk digitale ressurser og digitale verktøy i musikkundervisningen.
- Kan lede, inspirere og motivere elever i kraft av å være musiker.
- Kan skape et trygt og inkluderende læringsmiljø.
- Kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i musikkopplæringen.
Generell kompetanse
- Kan drøfte musikkfagets tilknytning til andre fag og vise forståelse for sammenhenger mellom musikkpedagogisk virksomhet og annen pedagogisk virksomhet.
- Kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger og drøfte disse kritisk.
Innhold
Didaktikk for instrumentalopplæring og ensembleopplæring i valgt ensemble
Delemnet handler om instrumental- og ensembleopplæring i kulturskole, musikklinje på videregående skole og det frivillige musikkliv, med utgangspunkt i rammeplan/læreplan for kulturskole og videregående skole . Det er organisert i tre ulike moduler:
Instrumental- og ensembleopplæring, generell del (undervises 1. studieår)
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av instrumental- og ensembleopplæring.
- Refleksjon rundt rollen som instrumental-/ensemblelærer.
- Rammeplan for kulturskolen og læreplan for videregående skole.
- Ulike organiserings-/arbeidsformer og læringsarenaer i instrumental- og ensembleopplæringen.
- Talentutvikling.
- Vurdering i instrumental- og ensembleopplæringen.
- Undervisning i øving.
- Note-/gehør- og improvisasjonsbasert opplæring.
- Grunnleggende taktering.
Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument (undervises 2. studieår)
- Elev- og lærerforutsetninger i instrumentalopplæringen.
- Utvikling og tilrettelegging av musikalsk materiale.
- Sjangerforståelse.
- Aktuelt repertoar/relevante metodeverk.
- Improvisasjon og skapende aktiviteter.
- Instrumental-/vokalteknikk.
- Innstudering.
- Øving.
- Gehørbaserte aktiviteter.
- Noteopplæring.
- Progresjon, differensiering og tilpasset undervisning.
- Opplæring i grupper.
- Begynneropplæring på beslektede instrumenter.
- Konsertforberedelse og fremføringer.
Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble (undervises 2. studieår)
- Aktuelle ensembler av ulik størrelse og på ulike nivå.
- Instrumental-/vokaltekniske ferdigheter i ensemblet.
- Sjangerkunnskap.
- Gehør- og improvisasjonsbasert ensembleopplæring.
- Repertoarkunnskap.
- Valg, utvikling og tilrettelegging av repertoar.
- Innstudering /innøving av repertoar.
- Grunnleggende dirigeringsteknikk.
- Arbeid med musikalsk uttrykk.
- Konsertforberedelse og fremføringer.
- Samarbeid med foreldre/styre.
Didaktikk for allmenn musikkopplæring, barnetrinn
Delemnet handler om musikkundervisning i grunnskolens barnetrinn. Noe av innholdet vil ha relevans for undervisning i breddeprogrammet i kulturskole.
Allmenn musikkopplæring for barnetrinnet
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning i henhold til aktuelle læreplaner og rammeplaner.
- Trening av egne ferdigheter i arbeid med musikkens grunnelementer og instrumenter i klasser og grupper.
- Kreative og skapende aktiviteter i forbindelse med musisering, lytting og komponering.
- Musikalsk materiale med sjangerbredde og fra ulike kulturer.
- Differensiering og tilpasset undervisning.
- Digital teknologi og digitale læringsressurser.
- Kjennskap til ulike læreverk og aktuelt undervisningsstoff.
Dans og drama (undervises felles for 1. og 2. studieår, med kurs i begge år)
- Sentrale dramatiske uttrykksformer og metoder som fiksjonsbygging, rollespill, tablå, dramatisering og lærer-i-rolle.
- Sentrale danseformer som pardanser (f.eks. swing, salsa, tango), tradisjonelle folkedanser, kreativ dans og danser fra nyere ungdomskultur.
- Musikk, dans og drama sin plass i tverrfaglig tema- eller prosjektorganisert undervisning.
Organisering
Didaktikk for instrumentalopplæring og ensembleopplæring i valgt ensemble
Undervisningen gis i samarbeid med videreutdanningen praktisk-pedagogisk utdanning.
Instrumental- og ensembleopplæring, generell del undervises samlet for alle studenter i emnet. Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument er organisert slik at alle studenter med samme instrument undervises i gruppe. Undervisningen kan også bli organisert i større instrumentgrupper, der studenter med beslektede instrumenter, på tvers av eller delt etter sjanger, undervises sammen. I ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble deles studentene i grupper ut fra instrument, sjanger og ønske om ensemblefordypning (for eksempel kor, korps, strykeorkester, band).
Didaktikk for allmenn musikkopplæring – barnetrinn
I didaktikk for allmenn musikkopplæring undervises studentene klassevis.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
1. Obligatorisk oppmøte i alle moduler
Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen i hver av modulene normalt fører til at man ikke består emnet.
2. Semesteroppgave i emnets fjerde semester
Oppgaven er felles for musikkpedagogikk og musikkdidaktikk. Oppgaven skrives over et oppgitt tema.
Frist for innlevering: 15. april i andre studieår. Tid for utlevering fastsettes av emnekoordinatorer i de to emnene. Omfang ca. 3000 ord.
3. Arbeidskrav for instrumental- og ensembleopplæring
- Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen undervisningspraksis eller utøvende praksis. Prosjektet kan gjøres individuelt eller i gruppe. Erfaringene formidles gjennom video eller podcast på NMHs elektroniske læringsplattform, og deles så med resten av gruppen. Omfang: 10-12 minutter for individuelle innleveringer og 20-25 minutter for gruppeinnleveringer.
Frist: 1. februar, 2. semester - Studenten skal holde ett muntlig fremlegg av et undervisningsopplegg for instrumentaltimen i Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument. Frist for gjennomføring: 15. april i fjerde semester.
- Studenten skal holde ett muntlig fremlegg av et undervisningsopplegg for Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble. Frist for gjennomføring: 15. april i fjerde semester.
4. Arbeidskrav for allmenn musikkopplæring for barnetrinnet
- Studenten skal forberede og lede to musikkaktiviteter med klassen. Disse skal dokumenteres med bekrivelse av aktiviteten og notasjon av musikalske elementer.
- Studenten skal holde ett muntlig/praktisk fremlegg over oppgitt tema.
Tidsangivelse og tema for de ulike arbeidskravene vil fremgå av årsplanen. Oppgavetekster og eventuell gruppeinndeling spesifiseres i undervisningsplanene for de respektive temaene og publiseres på Musikkhøgskolens digitale læringsplattform.
Avsluttende vurdering
PRAK10 Praksis I skal være bestått og alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til forventet læringsutbytte. Vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av emneansvarlig i emnet på grunnlag av en helhetlig vurdering av studentens oppnådde læringsutbytte gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.