Kort om emnet
Emnet inngår i videreutdanningen Musikk 1, 11. – 13. trinn. Gjennom emnet skal studenten videreutvikle sin didaktiske kompetanse og gjennomføre, vurdere og formidle fra et pedagogisk utviklingsarbeid gjennomført på eget arbeidssted.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan gjennomføre og dokumentere et pedagogisk utviklingsarbeid på eget arbeidssted
- viser kompetanse i bruk av digitale verktøy i musikkopplæringen
- kan legge til rette for elevaktive arbeidsformer
- har innsikt i ergonomiske og mentale utfordringer og forutsetninger hos musikkelever
- kan begrunne og legge til rette for ulike improvisasjonsaktiviteter i musikkopplæring
- kan legge til rette for praktisk integrering av gehør og musikkteori i elevens musikalske utøving
- kan anvende ulike former for kollegaveiledning
Innhold
Gjennom arbeid med emnet vil studentene videreutvikle sin musikkdidaktiske kompetanse og få erfaring med gjennomføring av et pedagogisk utviklingsarbeid.
Aktuelt innhold knyttet til det pedagogiske utviklingsarbeidet
- Gjennomføring, vurdering og formidling av eget utviklingsarbeid
- Kollegaveiledning og ulike feedbackmodeller
Aktuelt innhold knyttet til utvikling av musikkdidaktisk kompetanse
- øving og elevens eierskap til egen læring
- ulike tilnærminger til improvisasjon
- ergonomi og musikerhelse
- perspektiver på fordypning og talentutvikling
- integrert tilnærming til utøving, gehør og musikkteori
- bruk av digitale verktøy i musikkundervisning
Organisering
Emnet er samlingsbasert med tre samlinger i vårsemesteret. Den første samlingen åpner opp for hybrid deltagelse, den andre er digital og den tredje er fysisk. Emnet består av forelesninger, diskusjoner og studentaktive arbeidsformer.
Studentene vil få tilbud om veiledning på det pedagogiske utviklingsarbeidet, i gruppe eller individuelt.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i emnet. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20% medfører at studenten ikke består emnet.
- Studenten skal gjennomføre et pedagogisk utviklingsarbeid og formidle resultatene gjennom en presentasjon i video- eller podcastformat på ca. 15 minutter som formidles til studentgruppen. Frist for innlevering 15.mai
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av et skriftlig eksamensarbeid.
Skriftlig eksamensarbeid
Studenten skal levere en skriftlig rapport om det pedagogiske utviklingsarbeidet på 4500 ord (+/- 10%). I rapporten skal det fremgå hvordan formidlingen av det pedagogiske utviklingsarbeidet på eget arbeidssted er gjennomført.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.